Aquest bloc no preten sentar càtedra en cap concepte, només vull anar experssant la meva manera de veure les diverses representacions gràfiques, pròpies i alienes. Bàsicament em centraré en la fotografia ja que és del que puc defensar-me millor però hi aniran sortint altres tipus d'opinions (pintura, disseny, còmic...).

M'agradaria molt poder crear discussions constructives ja que, com a no professional de cap tema, puc treure molt de profit de les opinions dels demés (encara que pensin que no en saben prou com per a opinar, excusa que no serveix ja que jo tampoc hi entenc).



_________________________________________________



Este blog no pretende sentar cátedra en ningún concepto, sólo quiero ir expresando mi manera de ver las diversas representaciones gráficas, propias y ajenas. Básicamente me centraré en la fotografía ya que es lo que puedo defenderme mejor pero irán saliendo otros tipos de opiniones (pintura, diseño, cómic ...).

Me gustaría mucho poder crear discusiones constructivas ya que, como no profesional de ningún tema, puedo sacar mucho provecho de las opiniones de los demás (aunque piensen que no saben lo suficiente como para opinar, excusa que no sirve ya que yo tampoco entiendo).


dilluns, 17 de juny del 2013

Fotògrafs amb història: Robert Mapplethorpe (1946-1989) 1/4

Si analitzéssim d'una manera superficial Robert Mapplethorpe, és possible que donés per a dues línies i poc més. No va patir una infància desgraciada, ni tràgica i, ni tan sols vivia en la misèria. No va haver d'emigrar enlloc i no li va faltar de res. No va fer grans viatges ni va ser a primera línia de front a cap guerra. De fet, no va tenir temps de gaudir de grans vivències ja que morí molt jove. Si comences a gratar, però, podràs anar descobrint que la seva vida passa dins seu i no fora. Que el que interessa de Mapplethorpe no és la gent famosa que ha conegut i retratat ni les coses que hagi pogut fer a la vida si no que és la dualitat sexual que el tortura i l'obsessiona, que li condiciona l'obra i que mostra en els petits detalls.
_____________________________________

Si analizáramos de una manera superficial Robert Mapplethorpe, es posible que diera para dos líneas y poco más. No sufrió una infancia desgraciada, ni trágica y, ni siquiera vivía en la miseria. No tuvo que emigrar a ninguna parte y no le faltó de nada. No hizo grandes viajes ni fue en primera línea de frente a ninguna guerra. De hecho, no tuvo tiempo de disfrutar de momentos ya que murió muy joven. Si empiezas a rascar, pero, podrás ir descubriendo que su vida pasa en su interior y no fuera. Que lo que interesa de Mapplethorpe no es la gente famosa que ha conocido y retratado ni las cosas que haya podido hacer en la vida si no que es la dualidad sexual que lo tortura y lo obsesiona, que le condiciona la obra y que muestra en los pequeños detalles.



Robert Mapplethorpe va néixer el 4 de novembre de 1946 a Hollis, Queens (NY) al si d'una família catòlica i molt religiosa. Era el tercer de 6 germans però el de caràcter més diferent a la resta. Això ocasionà que la seva mare el tractés com si fos el seu preferit. Ja de ben petit ja tenia un caràcter ben curiós; generalment força primmirat amb les coses, encara que va ser capaç, però, de matar la seva tortuga Greenie empalant-la amb el seu dit índex. Els dimecres anava a classes de doctrina cristiana mentre veia que els seus amics anaven a classe d'art. Evidentment això li creà una visió particular de la situació.
_____________________________________

Robert Mapplethorpe nació el 4 de noviembre de 1946 en Hollis, Queens (NY) en el seno de una familia católica y muy religiosa. Era el tercero de 6 hermanos pero el de carácter más diferente al resto. Esto ocasionó que su madre lo tratara como si fuera su preferido. Ya de pequeño tenía un carácter curioso; generalmente bastante quisquilloso con las cosas, aunque fue capaz, sin embargo, de matar a su tortuga Greenie empalandola con su dedo índice. Los miércoles iba a clases de doctrina cristiana mientras veía que sus amigos iban a clase de arte. Evidentemente esto le creó una visión particular de la situación



L'ambient en què va créixer va ser idíl·lic, a Floral Park. Una zona on no passava res i tothom se sentia segur. El problema és que no va entrar en contacte amb la realitat del món fins que, ja més gran, van començar a passar les seves vacances a Coney Island. El que va veure allà xocà de front amb tots els dogmatismes religiosos inculcats, una confrontació entre el sagrat i el profà que començà a modelar el Robert Mapplethorpe que coneixem.
_________________________________________

El ambiente en el que creció fue idílico, en Floral Park. Una zona donde no pasaba nada y todo el mundo se sentía seguro. El problema es que no entró en contacto con la realidad del mundo hasta que, ya mayor, comenzaron a pasar sus vacaciones en Coney Island. Lo que vio allí chocó de frente con todos los dogmatismos religiosos inculcados, una confrontación entre lo sagrado y lo profano que empezó a modelar el Robert Mapplethorpe que conocemos


El fet que, en un espai de molt poc temps morís el seu avi i naixés el seu germà més petit provocà que Robert s'involucrés molt més en l'art quan encara estava a l'escola elemental, essent Picasso un dels artistes que més l'influenciaren. Posteriorment entrà en un institut d'arrels jueves essent ell un dels pocs catòlics que hi estudiaven, creant-li encara més un fort sentiment de marginalitat.
_________________________________________

El hecho de que, en un espacio de muy poco tiempo muriera su abuelo y naciera su hermano menor provocó que Robert se involucrara mucho más en el arte cuando aún estaba en la escuela elemental, siendo Picasso uno de los artistas que más lo influenciaron. Posteriormente entró en un instituto de raíces judías siendo él uno de los pocos católicos que estudiaban, creándole aún más un fuerte sentimiento de marginalidad


El 1963 entrà a l'institut Pratt de Brooklyn per a estudiar arts. El que més va fer van ser collages. Treia fotos d'on fos, de revistes, diaris... a ell li agradaven sobretot les imatges, els subjectes de les imatges, però no el procés de crear-les. Finalment decidí fer fotografies, amb la polaroid que va adquirir el 1970, però només per a tenir material per a les seves obres artistiques, no perque li agradés fer-les; deia que això el feia sentir més honest.
_________________________________________

En 1963 entró en la instituto Pratt de Brooklyn para estudiar artes. Lo que más hizo fueron collages. Sacaba fotos de donde fuera, de revistas, periódicos ... a él le gustaban sobre todo las imágenes, los sujetos de las imágenes, pero no el proceso de crearlas. Finalmente decidió hacer fotografías, con la polariod que adquirió en 1970, pero sólo para tener material para sus obras artísticas, no porque le gustara hacerlas; decía que eso lo hacía sentir más honesto.



Allà va conèixer la cantant Patti Smith, la qual es guanyava la vida fent de model a l'escola. Aquesta es prendà d'ell i l'animà a iniciar-se en la fotografia prestant-se a que ell li'n fes una série. S'enamoraren i marxaren a viure junts a l'hotel Chelsea de Nova York. Sembla ser que la parella no funcionava sexualment i s'anaren distanciant. Al mateix temps, ella va començar una relació amb l'escriptor Sam Shephard. Quan Patti Smith li digué que marxava amb Sam Shephard, Mapplethorpe li respongué que si ho feia es tornaria gay. De fet, ella va tornar i seguiren vivint sota el mateix sostre, però ell ja havia començat la seva relació amb Sam Wagstaff.
_______________________________________

Allí conoció a la cantante Patti Smith, la cual se ganaba la vida haciendo de modelo en la escuela. Esta se prendó de él y lo animó a iniciarse en la fotografía prestándose a que él le hiciera una serie. Se enamoraron y marcharon a vivir juntos en el hotel Chelsea de Nueva York. Parece ser que la pareja no funcionaba sexualmente y se fueron distanciando. Al mismo tiempo, ella comenzó una relación con el escritor Sam Shephard. Cuando Patti Smith le dijo que se iba con Sam Shephard, Mapplethorpe le respondió que si lo hacía se volvería gay. De hecho, ella regresó y siguieron viviendo bajo el mismo techo, pero él ya había comenzado su relación con Sam Wagstaff.

Patti Smith 1976

Obsessionat amb l'homosexualitat, marxà a San Francisco pensant que allà podria estar millor amb ell mateix. Poc temps després tornà a Nova York trencant definitivament les relacions amb la seva família. Deixà el Chelsea Hotel i adquirí un loft al qual va anomenar la seva fàbrica d'art. Presentat pel músic Tinkerbelle conegué David Croland qui fou el seu primer model masculí i amb qui tingué relacions sexuals.
____________________________________________

Obsesionado con la homosexualidad, marchó a San Francisco pensando que allí podría estar mejor consigo mismo. Poco tiempo después volvió a Nueva York rompiendo definitivamente las relaciones con su familia. Dejó el Chelsea Hotel y adquirió un loft en el que llamó su fábrica de arte. Presentado por el músico Tinkerbelle conoció a David Croland quien fue su primer modelo masculino y con quien tuvo relaciones sexuales.



Durant els anys 70 començà a fer retrats d'estudi dins del seu cercle, ampliant-lo als de l'alta societat, músics i actors, sobretot actors de cinema porno. Amb el temps va anar buscant més la qüestió sensual i l'homoerotisme. Després de totes les séries de nus, tant masculins com femenins, començà els polèmics "portfolios". El 1978 edità els "X portfolio" i "Y portfolio", i el 1981 el "Z portfolio". El "X portfolio" són imatges de temàtica sadomasoquista de visió molt explícita. El "Y portfolio" són fotografies de flors tractades d'una forma molt sensual i eròtica. El "Z portfolio" són una série de fotografies de models negres.
_________________________________________

Durante los años 70 comenzó a hacer retratos de estudio dentro de su círculo, ampliándolo a los de la alta sociedad, músicos y actores, sobre todo actores de cine porno. Con el tiempo fue buscando más la cuestión sensual y el homoerotismo. Después de todas las series de desnudos, tanto masculinos como femeninos, comenzó los polémicos "portfolios". En 1978 editó los "X portfolio" y "Y portfolio", y en 1981 el "Z portfolio". El "X portfolio" son imágenes de temática sadomasoquista de visión muy explícita. El "Y portfolio" son fotografías de flores tratadas de una forma muy sensual y erótica. El "Z portfolio" son una serie de fotografías de modelos negros.




La seva vida dissoluta i promísqua li acabà passant factura, com a tants d'altres com ell els anys 80, amb la SIDA, malaltia la qual se l'endugué el 9 de març de 1990. Reconec que escriure sobre Mapplethorpe és més difícil del que sembla degut a la complexitat del personatge. En aquest post he fet més èmfasi en els seus primers anys que en els darrers, ja que és a la infantesa quan se li comença a modelar el caràcter. La resta de fets vitals els passo bastant per sobre ja que, com he comentat a l'inici, la seva vida passa sobretot a la seva ment. Aquí només he posat unes poques imatges ja que, aquestes, sortiran en els tres propers posts dedicats als retrats, les flors i els nus.
__________________________________________

Su vida disoluta y promiscua le acabó pasando factura, como tantos otros como él los años 80, con el SIDA, enfermedad la cual se lo llevó el 9 de marzo de 1990. Reconozco que escribir sobre Mapplethorpe es más difícil de lo que parece debido a la complejidad del personaje. En este post he hecho más énfasis en sus primeros años que en los últimos, ya que es en la niñez cuando se le empieza a moldear el carácter. El resto de hechos vitales les paso bastante por encima ya que, como he comentado al inicio, su vida pasa sobre todo en su mente. Aquí sólo he puesto unas pocas imágenes ya que, éstas, saldrán en los tres próximos posts edicados a los retratos, las flores y los desnudos.





Nota: en aquesta série de "Fotògrafs amb història" no hi faré constar les fonts de les informacions ni de les imatges. Conec bé les normes no escrites de publicacions però, també, he pogut copsar a les meves recerques textos idèntics d'una pàgina a una altra no deixant clar quin és l'orígent de la font. Pel que fa a les imatges, sovint m'he trobat que a una mateixa se li atribueixen diferents autors, dates o localitzacions, per tant, agrairia que si algú hi troba alguna incorrecció m'ho faci saber.

______________________________________

Nota: en esta serie de "Fotógrafos con historia" no haré constar las fuentes de las informaciones ni de las imágenes. Conozco bien las normas no escritas de publicaciones pero, también, he podido captar en mis investigaciones textos idénticos de una página a otra no dejando claro cuál es el origen de la fuente. En cuanto a las imágenes, a menudo me he encontrado que a una misma se le atribuyen diferentes autores, fechas o localizaciones, por tanto, agradecería que si alguien encuentra alguna incorrección me lo haga saber.