Aquest bloc no preten sentar càtedra en cap concepte, només vull anar experssant la meva manera de veure les diverses representacions gràfiques, pròpies i alienes. Bàsicament em centraré en la fotografia ja que és del que puc defensar-me millor però hi aniran sortint altres tipus d'opinions (pintura, disseny, còmic...).

M'agradaria molt poder crear discussions constructives ja que, com a no professional de cap tema, puc treure molt de profit de les opinions dels demés (encara que pensin que no en saben prou com per a opinar, excusa que no serveix ja que jo tampoc hi entenc).



_________________________________________________



Este blog no pretende sentar cátedra en ningún concepto, sólo quiero ir expresando mi manera de ver las diversas representaciones gráficas, propias y ajenas. Básicamente me centraré en la fotografía ya que es lo que puedo defenderme mejor pero irán saliendo otros tipos de opiniones (pintura, diseño, cómic ...).

Me gustaría mucho poder crear discusiones constructivas ya que, como no profesional de ningún tema, puedo sacar mucho provecho de las opiniones de los demás (aunque piensen que no saben lo suficiente como para opinar, excusa que no sirve ya que yo tampoco entiendo).


dimecres, 9 de febrer del 2011

Curs alternatiu de fotografia (4) - La vista i l'agilitat II

Suposo que anireu fent els exercicis recomenats, oi que sí? No us sento bé però intueixo la resposta. Bé, quan aneu bombardejant amb la càmera, no importa si queden bé o no, el que cal és analitzar-les i pensar què es pot millorar, investigar què li ha faltat per a aconseguir l'efecte desitjat o quedar-se amb l'autocomplaença (postura la qual només es pot admetre si un és molt exigent, la qual cosa voldrà dir que realment està la foto molt ben parida, sens dubte).
Sovint, a l'analitzar el que manca, la resposta és una bona càmera o un bon objectiu... meeeec!! Resposta errònia el 90% dels cops (al menys al nivell que ens trobem ara, ja anirem pujant tant de nivell com de pressupost). Si aprenem a veure les fotos i el que hi ha més enllà, no dubteu que el resultat pot ser molt aparent. Mai assolirem un nivell professional, però sí com per a ser ensenyades i que ens diguin que estan molt bé sense que rebenti el polígraf (és duríssim haver de lloar alguna cosa que no t'agrada gens i que, a sobre, l'altra persona s'ho cregui i no prosperi).
No val a sesfallir, si seguim els 3 exercicis proposats a l'anterior lliçó i per l'ordre correcte, fent-los amb calma i sense presses, estic segur que el vostre criteri fotogràfic (o sigui, l'ull) guanyara en molta qualitat.
Aquí us ensenyaré unes quantes fotografies fetes amb el meu mòbil (ja ni càmera ni res, el mòbil), només per a demostrar que, si aneu pel carrer i veieu quelcom que us suggeregi alguna cosa interessant no podeu dir allò de "si tingués la càmera, quina foto faria ara!".
_______________________________________

Supongo que iréis haciendo los ejercicios recomendados, no? No oigo bien pero intuyo la respuesta. Bueno, cuando vayáis bombardeando con la cámara, no importa si quedan bien o no, lo que hace falta es analizarlas y pensar qué se puede mejorar, investigar qué le ha faltado para conseguir el efecto deseado o quedarse con la autocomplacencia (postura que sólo se puede admitir si uno es muy exigente, lo cual significa que realmente está la foto muy bien parida, sin duda).
A menudo, al analizar lo que falta, la respuesta es una buena cámara o un buen objetivo ... meeeec! Respuesta errónea el 90% de las veces (al menos al nivel que nos encontramos ahora, ya iremos subiendo tanto de nivel como de presupuesto). Si aprendemos a ver las fotos y el que hay más allá, no dudad que el resultado puede ser muy aparente. Nunca lograremos un nivel profesional, pero como para ser enseñadas y que nos digan que están muy bien sin que reviente el polígrafo (es durísimo alabar algo que no te gusta nada y que, encima, la otra persona se lo crea y no prospere).
No vale sesfallecer, si seguimos los 3 ejercicios propuestos en la anterior lección y por el orden correcto, haciéndolos con calma y sin prisas, estoy seguro de que vuestro criterio fotográfico (o sea, el ojo) ganara en mucha calidad.
Aquí os enseñaré unas cuantas fotografías tomadas con mi móvil (ya ni cámara ni nada, el móvil), sólo para demostrar que, si vais por la calle y veis algo que os sugiere alguna cosa interesante no podréis decir aquello de "si tuviera la cámara, qué foto haría ahora ".









Paris 2005


La Tour Eiffel amagada rera rere les curtes fulles d'un arbre esperant la imminència de la primavera adquireix un toc impressionista que li resta aquella brutal monumentalitat prenent un aire més romàntic.
_________________________________________

La Tour Eiffel escondida tras tras las cortas hojas de un árbol esperando la inminencia de la primavera adquiere un toque impresionista que le quita esa brutal monumentalidad tomando un aire más romántico.

dimarts, 8 de febrer del 2011

La fotografia postmortem

Un dels temes que m'ha fascinat més a la història de la fotografia són les fotos postmortem. És difícil valorar-ho amb la mentalitat actual a la qual aquestes imatges es veurien com a morboses i fora de lloc però fa més de 100 anys era d'allò més normal. S'agafava el mort i se'l vestia amb roba normal per a fer la darrera fotografia. Era una altra mena de sentiments. És possible, sobretot en el cas dels nens "els angelets" era la única foto que podien tenir els pares com a record. En fi, que cadascú opini i valori i jo ho deixo com a testimoni històric.
Per a una millor informació a http://es.wikipedia.org/wiki/Fotografía_de_difuntos hi ha un article molt interessant al respecte.
__________________________________________

Uno de los temas que me ha fascinado más de la historia de la fotografía son las fotos postmortem. Es difícil valorarlo con la mentalidad actual en la que estas imágenes se verían como morbosas y fuera de lugar pero hace más de 100 años era de lo más normal. Cogía el muerto y se vestía con ropa normal para hacer la última fotografía. Era otro tipo de sentimientos. Es posible, sobre todo en el caso de los niños "los angelitos" era la única foto que podían tener los padres como recuerdo. En fin, que cada uno opine y valore y yo lo dejo como testimonio histórico.
Para una mejor información en http://es.wikipedia.org/wiki/Fotografía_de_difuntos hay un artículo muy interesante al respecto.




Miles Davis, Oli sobre tela 1997


He de reconèixer que he pintat pocs quadres a la meva vida (i encara menys que m'agradin mínimament). Aquest el vaig fer fa molt, l'any 97 i representa a Miles Davis. És un oli que, ben mirat, igual hauria quedat millor en acrílic (més endavant he fet acrílics que podrien haver quedat millor amb oli)
______________________________________

Tengo que reconocer que he pintado pocos cuadros en mi vida (y mucho menos que me gusten mínimamente). Este lo hice hace mucho, el año 1997 y representa a Miles Davis. Es un oleo que, bien mirado, igual habría quedado mejor en acrílico (más adelante he hecho acrílicos que podrían haber quedado mejor con oleo)

Processó de Corpus a Penyíscola 2007



Aquesta la vaig fer a la processó de Corpus de Penyíscola el 2007. Les pintes dels que presideixen la processó no tenen desperdici.
___________________________________________

Esta la hice en la procesión de Corpus de Peñíscola en 2007. Las pintas de los que presiden la procesión no tienen desperdicio.

dilluns, 7 de febrer del 2011

A vista d'ocell



Aquesta està feta des d'un globus lligat a Disneyland París (a tots ens toca aquest suplici al menys un cop a la vida). El color fosc de l'aigua fa que els colors de les barques semblin més vius. La posició de la barca blava li dóna un dinamisme a la composició que no existiria si estés col·locada a la mateixa posició que les demés.
___________________________________________

Esta está hecha desde un globo atado en Disneyland París (a todos nos toca este suplicio al menos una vez en la vida). El color oscuro del agua hace que los colores de las barcas parezcan más vivos. La posición de la barca azul le da un dinamismo a la composición que no existiría si estuviera colocada en la misma posición que las demás.

Curs alternatiu de fotografia (3) - La vista i l'agilitat

Com he comentat anteriorment, una de les coses que em posen més nerviós (una de les moltes coses) és el veure algú enquadrant, mirant, pensant-s'ho, tornant a mirar, pensar, enquadrant un altre cop, indecís... i mentrestan tot un grup de gent esperant a que faci la foto per a continuar caminant.
Ara proposaré una série d'exercicis imprescindibles per a evitar ser un d'aquests cagadubtes i, fins i tot, millorar la qualitat de la fotografia donant-li un punt de personalitat.
1r exercici: mirar moltes fotografies. Entrar a pàgines de fotografia, llegir llibres, mirar fotos de diaris i revistes... d'on sigui, pensar si t'agraden o no i analitzar què és el que t'agrada i el que no i intentar pensar el perquè.
2n exercici: quan creguis que ja tens cert criteri (personal i intransferible i no confondre amb saber de fotografia, no té res a veure) intenta, durant uns quants dies a fer fotos amb la mirada. No estic com una cabra, no, és molt interessant adonar-nos de la gran quantitat de fotos que veiem pel carrer i que, si no ens ho fixem, ens passarien desapercebudes. Amb els criteris adquirits amb el primer exercici, ens passarem uns quants dies veient fotografies potencials i pensar-les al moment com quedarien perfeces (blanc i negre, tonalitats de llum, pensar a qina hora seria millor per a crear millor efecte... tot això sense càmera.
3r exercici: sortir al carrer amb la càmera. Farem exactament el mateix que al segon exercici però, en quan veiem la possible fotografia, agafem la càmera i, sense quasi mirar el visor disparar. Fer-ne moltes i moltes, donant igual si surten bé o no, la qüestió és aprendre a veure i disparar, veure i disparar.
Més endavant ja aprendrem a veure en fotos aparentment irrellevants alguna cosa interessant.
__________________________________

Como he comentado anteriormente, una de las cosas que me ponen más nervioso (una de las muchas cosas) es el ver a alguien encuadrando, mirando, pensando, volviendo a mirar, pensar, encuadrando de nuevo, indeciso ... y Mientras tanto todo un grupo de gente esperando a que haga la foto para seguir caminando.
Ahora propondré una serie de ejercicios imprescindibles para evitar ser uno de estos indecisos y, incluso, mejorar la calidad de la fotografía dándole un punto de personalidad.
1 º ejercicio: mirar muchas fotografías. Entrar a páginas de fotografía, leer libros, mirar fotos de periódicos y revistas ... de donde sea, pensar si te gustan o no y analizar qué es lo que te gusta y lo que no e intentar pensar el porqué.

2 º ejercicio: cuando creas que ya tienes cierto criterio (personal e intransferible y no confundir con saber de fotografía, no tiene nada que ver) intenta, durante unos días a hacer fotos con la mirada. No estoy como una cabra, no, es muy interesante darnos cuenta de la gran cantidad de fotos que vemos por la calle y que, si no nos lo fijamos, nos pasarían desapercibidas. Con los criterios adquiridos con el primer ejercicio, nos pasaremos unos días viendo fotografías potenciales y pensar al momento cómo quedarían perfectamente (blanco y negro, tonalidades de luz, pensar en qué hora sería mejor para crear mejor efecto ... todo ello sin cámara.
3 º ejercicio: salir a la calle con la cámara. Haremos exactamente lo mismo que en el segundo ejercicio pero, en cuanto vemos la posible fotografía, cogemos la cámara y, sin casi mirar el visor disparar. Hacer muchas y muchas, dando igual si salen bien o no, la cuestión es aprender a ver y disparar, ver y disparar.
Más adelante ya aprenderemos a ver en fotos aparentemente irrelevantes algo interesante.
 

divendres, 4 de febrer del 2011

Cantonigròs 2010



Aquesta està feta davant del pont del Camí dels Enamorats. L'efecte s'aconsegueix amb el Photoshop posant un filtre vermell, passar-ho a b/n i després augmentar una mica el contrast.
________________________________________

Esta está hecha ante el puente del Camí dels Enamorats. El efecto se consigue con el Photoshop poniendo un filtro rojo, pasarlo a b/n y después aumentar un poco el contraste.

dijous, 3 de febrer del 2011

Montmeló 2008



Aquesta està feta durant uns entrenaments de F1. Hi ha qui paga per veure els cotxes i hi ha qui cobra per.... llegir.
__________________________________________________

Esta está hecha durante unos entrenamientos de F1. Hay quien paga por ver los coches y hay quien cobra por .... leer.

Una mica més sobre l'expressió fotogràfica

Reprenent el tema de fotografies que expliquen històries per elles soles, volia comentar aquesta de Robert Kennedy (no és que tingui massa devoció per aquesta família però he de reconèixer que van saber contractar els millors fotògrafs personals). Val a dir que els dos germans van arribar a estar sols davant de tot el poder polític i militar més reaccionari i tot aparell de propaganda era poc per tal de reivindicar-se. En aquest cas, Bob havia de donar la imatge d'infatigable lluitador contra el crim organitzat.
_____________________________________________

Retomando el tema de fotografías que cuentan historias por sí solas, quería comentar esta de Robert Kennedy (no es que tenga demasiado devoción por esta familia pero tengo que reconocer que supieron contratar a los mejores fotógrafos personales). Cabe decir que los dos hermanos llegaron a estar solos ante todo el poder político y militar más reaccionario y todo aparato de propaganda era poco para reivindicarse. En este caso, Bob tenía que dar la imagen de infatigable luchador contra el crimen organizado.


Analitzem totes les coses que ens pot suggerir la foto. Primer de tot, la posició: està de peu, no assegut, tibant del fil del telèfon la qual cosa vol dir que està movent-se molt mentre parla. Mira a terra, sembla que presta molta atenció al que li estan dient. Per la manera de vestir, sense americana i un bráç arremangat i l'altre no i la camisa ja molt arrugada també és signe de molta activitat i que porta moltes hores treballant sense temps a poder preocupar-se de coses banals. Penso que, també, el fet de tapar les cames amb una cadira és premeditat. Intenteu imaginar-vos aquesta imatge sense la cadira pel mig; no ens diria el mateix, oi?
Un altre detall important és el marc de la porta desenfocat en primer pla. Això dona un sentit de distància molt important. L'espectador observa l'escena d'amagat, sense que el subjecte se n'adoni que estan envaïnt la seva intimitat. Aquest recurs s'ha fet servir molt en pinturas quan s'ha volgut representar escenes que poden ser molt íntimes. Aquí ens està dient: mireu a Robert Kennedy com treballa! Però no feu soroll que té molta feina i el podeu destorbar.
_____________________________________________


Analizamos todas las cosas que nos puede sugerir la foto. En primer lugar, la posición: está de pie, no sentado, tensa del hilo del teléfono lo que quiere decir que está moviéndose mucho mientras habla. Mira al suelo, parece que presta mucha atención a lo que le están diciendo. Por la manera de vestir, sin americana y un brazo arremangado y el otro no y la camisa ya muy arrugada también es signo de mucha actividad y que lleva muchas horas trabajando sin tiempo a poder preocuparse de cosas banales. Pienso que, también, el hecho de tapar las piernas con una silla es premeditado. Intentad imaginar esta imagen sin la silla por medio, no nos diría lo mismo, ¿verdad?

Otro detalle importante es el marco de la puerta desenfocado en primer plano. Esto da un sentido de distancia muy importante. El espectador observa la escena a escondidas, sin que el sujeto se dé cuenta que están invadiendo su intimidad. Este recurso se ha utilizado mucho en pinturas cuando se ha querido representar escenas que pueden ser muy íntimas. Aquí nos está diciendo: mira Robert Kennedy como trabaja! Pero no hagáis ruido que tiene mucho trabajo y lo podéis estorbar.