Aquest bloc no preten sentar càtedra en cap concepte, només vull anar experssant la meva manera de veure les diverses representacions gràfiques, pròpies i alienes. Bàsicament em centraré en la fotografia ja que és del que puc defensar-me millor però hi aniran sortint altres tipus d'opinions (pintura, disseny, còmic...).

M'agradaria molt poder crear discussions constructives ja que, com a no professional de cap tema, puc treure molt de profit de les opinions dels demés (encara que pensin que no en saben prou com per a opinar, excusa que no serveix ja que jo tampoc hi entenc).



_________________________________________________



Este blog no pretende sentar cátedra en ningún concepto, sólo quiero ir expresando mi manera de ver las diversas representaciones gráficas, propias y ajenas. Básicamente me centraré en la fotografía ya que es lo que puedo defenderme mejor pero irán saliendo otros tipos de opiniones (pintura, diseño, cómic ...).

Me gustaría mucho poder crear discusiones constructivas ya que, como no profesional de ningún tema, puedo sacar mucho provecho de las opiniones de los demás (aunque piensen que no saben lo suficiente como para opinar, excusa que no sirve ya que yo tampoco entiendo).


dilluns, 31 de gener del 2011

Metropolis (George Grosz - 1917)

Ara caldria fer una paradeta en el tema fotogràfic ja que m'agradaria fer un petit esment a un il·lustrador / pintor alemany de la primera meitat del segle XX anomentat George Grosz (Berlin 1893-1959). Aquí faré un breu comentari d'una obra anomenada Metropolis, pintada a Chicago el 1917 i que, pel que he pogut esbrinar no és massa coneguda del gran públic. De fet, recordo que van fer una exposició dedicada a Grosz al CCCB fa bastants anys. Estava bàsicament basada en la seva tasca com a il·lustrador satíric (ofici d'alt risc a l'Alemanya d'aquella època) i molt breu esment a ell com a pintor. Vaig coincidir amb una visita guiada a la qual em vaig apuntar. Una noieta molt maca explicava tota la vida de l'artista i el que va arribar a patir per ser tan crític amb la societat. En un d'aquells moments li vaig fer una pregunta referenciada a "Metropolis" i "L'enterrament d'Oscar Panizza", dues pintures de Grosz... la noia, la qual sembla que li van fer estudiar un guió concret sense saber més de l'artista, em va dir que no coneixia aquestes obres i que Grosz no pintava quadres. En fi....
_________________________________________________


Ahora habría que hacer una paradita en el tema fotográfico ya que me gustaría hacer una pequeña mención a un ilustrador / pintor alemán de la primera mitad del siglo XX llamado George Grosz (Berlín 1893-1959). Aquí haré un breve comentario de una obra llamada Metropolis, pintada en Chicago en 1917 y que, por lo que he podido averiguar no es demasiado conocida del gran público. De hecho, recuerdo que hicieron una exposición dedicada a Grosz en el CCCB hace bastantes años. Estaba básicamente basada en su labor como ilustrador satírico (oficio de alto riesgo en la Alemania de aquella época) y muy breve mención a él como pintor. Coincidí con una visita guiada a la que me apunté. Una chica muy bonita explicaba toda la vida del artista y lo que llegó a sufrir por ser tan crítico con la sociedad. En uno de esos momentos le hice una pregunta referenciada a "Metropolis" y "El entierro de Oscar Panizza", dos pinturas de Grosz ... la chica, a la que parece que le hicieron estudiar un guión concreto sin saber más del artista, me dijo que no conocía estas obras y que Grosz no pintaba cuadros. En fin ....
 

Malgrat l'orígen berlinès del pintor, l'aterrar a Chicago sembla que el causà una impresió molt forta. Aquesta obra expressa el bullici dels carrers, la histèria, els comerços... se senten els crits. A mi em sembla fantàstic ja que et transmet fidelment el que ell està vivint en aquell moment. És com ser-hi amb ell i sentir les mateixes sensacions. L'any 2000 vaig estar al museu Tyssen de Madrid i, en un moment de la visita vaig veure el quadre. Ja el coneixia i m'agradava molt però el tenir-lo davant em va fer quedar-me'l mirant durant molta estona (igual una hora o més, no sé) submergint-me en aquell bigarrat carrer i oblidant-me que estava a un museu mirant només una pintura. Em van fer fora ja que era l'hora de tancar.
El comento ja que és un clar exemple del que deia abans sobre el explicar amb una imatge el que és impossible de fer per escrit.
_________________________________________________

A pesar del origen berlinés del pintor, al aterrizar en Chicago parece que le causó una impresión muy fuerte. Esta obra expresa el bullicio de las calles, la histeria, los comercios ... se oyen los gritos. A mí me parece fantástico ya que te transmite fielmente lo que él está viviendo en ese momento. Es como estar con él y sentir las mismas sensaciones. En el año 2000 estuve en el museo Tyssen de Madrid y, en un momento de la visita vi el cuadro. Ya lo conocía y me gustaba mucho pero el tenerlo delante me hizo quedármelo mirando durante mucho rato (igual una hora o más, no sé) sumergiéndome en aquella abigarrada calle y olvidándome de que estaba a un museo mirando sólo una pintura. Me echaron ya que era la hora de cerrar.

Lo comento ya que es un claro ejemplo de lo que decía antes sobre el contar con una imagen lo que es imposible de hacer por escrito.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada