Aquest bloc no preten sentar càtedra en cap concepte, només vull anar experssant la meva manera de veure les diverses representacions gràfiques, pròpies i alienes. Bàsicament em centraré en la fotografia ja que és del que puc defensar-me millor però hi aniran sortint altres tipus d'opinions (pintura, disseny, còmic...).

M'agradaria molt poder crear discussions constructives ja que, com a no professional de cap tema, puc treure molt de profit de les opinions dels demés (encara que pensin que no en saben prou com per a opinar, excusa que no serveix ja que jo tampoc hi entenc).



_________________________________________________



Este blog no pretende sentar cátedra en ningún concepto, sólo quiero ir expresando mi manera de ver las diversas representaciones gráficas, propias y ajenas. Básicamente me centraré en la fotografía ya que es lo que puedo defenderme mejor pero irán saliendo otros tipos de opiniones (pintura, diseño, cómic ...).

Me gustaría mucho poder crear discusiones constructivas ya que, como no profesional de ningún tema, puedo sacar mucho provecho de las opiniones de los demás (aunque piensen que no saben lo suficiente como para opinar, excusa que no sirve ya que yo tampoco entiendo).


divendres, 17 de maig del 2013

Fotògrafs amb història: Tina Modotti (1896-1942) 3/3

Caiguda en desgràcia / Caída en desgracia

Val a dir que ara només és recordada per les coses positives que va fer: la lluita per les classes més desafavorides, la gran tasca com a fotògrafa que desenvolupà durant només 7 anys de la seva vida, la impagable col·laboració amb les Brigades Internacionals on va ajudar a tanta i tanta gent... però en vida la perseguí la seva imatge.
__________________________________________

Hay que decir que ahora sólo es recordada por las cosas positivas que hizo: la lucha por las clases más desfavorecidas, la gran tarea como fotógrafa que desarrolló durante sólo 7 años de su vida, la impagable colaboración con las Brigadas Internacionales donde ayudó a tanta y tanta gente ... pero en vida la persiguió su imagen.







Seguint la seva biografia pot donar la impressió que es deixà endur pels esdeveniments i que mai no es va esforçar en controlar quins camins havia de prendre a la vida. Tanmateix no tinc elements prou ferms com per a assegurar-ho del tot. El que sí es cert és que ho va posar fàcil a les autoritats mexicanes per a treure-se-la del damunt amb facilitat.
__________________________________________

Siguiendo su biografía puede dar la impresión de que se dejó llevar por los acontecimientos y que nunca se esforzó en controlar qué caminos debía tomar en la vida. Sin embargo, no tengo elementos suficientes firmes como para asegurarlo del todo. Lo que sí es cierto es que lo puso fácil a las autoridades mexicanas para quitársela de encima con facilidad.







En primer lloc la seva aparició en algunes pel·lícules de l'època del cinema mut ja la lliga inevitablement amb els ambients dissoluts de la societat de Hollywood. Immediatament la seva relació professional (per a qui posà nua molts cops) i personal amb el fotògraf Edward Weston al temps que estava casada amb Roubaix de I’Abrie, ja seria prou per a crear cert rebuig donada la mentalitat puritana de bona part d'aquella societat.
_________________________________________

En primer lugar su aparición en algunas películas de la época del cine mudo ya la liga inevitablemente con los ambientes disolutos de la sociedad de Hollywood. Inmediatamente su relación profesional (para quien posó desnuda muchas veces) y personal con el fotógrafo Edward Weston al tiempo que estaba casada con Roubaix de I'Abrie, ya sería suficiente para crear cierto rechazo dada la mentalidad puritana de buena parte de aquella sociedad.

Fotografia de Tina Modotti feta per Edward Weston

Malgrat la seva relació íntima amb Weston i el fet de que aquest marxés a Mèxic amb el seu fill per a estar amb ella, no impedí que acabés amb el jove líder estudiantil cubà José Antonio Mella. Entre els seus nus (va posar tant per a Weston com per a Rivera), el seu costum de banyar-se nua els dies de pluja al terrat de casa seva i que convisqués amb Mella sense estar casada ja va ser motiu d'escàndol total. Aquesta imatge va ser intel·ligentment aprofitada pel govern mexicà per tal de desacreditar-la i desviar l'autoria de l'assassinat de Mella en un crim passional del qual ella n'era col·laboradora.
________________________________________

A pesar de su relación íntima con Weston y el hecho de que este se fuera a México con su hijo para estar con ella, no impidió que acabara con el joven líder estudiantil cubano José Antonio Mella. Entre sus desnudos (posó tanto para Weston como para Rivera), su costumbre de bañarse desnuda los días de lluvia en la azotea de su casa y que conviviera con Mella sin estar casada ya fue motivo de escándalo total . Esta imagen fue inteligentemente aprovechada por el gobierno mexicano para desacreditarla y desviar la autoría del asesinato de Mella en un crimen pasional del que ella era colaboradora.






El darrer gran "error" de la seva vida fou la relació amb l'agent italà del Commintern Vittorio Vidali. Aquest actuà sempre sota les ordres d'Stalin essent un agent secret de la URSS. De fet, Trotsky l'acusà de ser un dels col·laboradors del primer intent d'assassinat d'aquest. Vidali fou arrestat posteriorment acusat de col·laborar en l'assassinat d'Andreu Nin però fou alliberat ben aviat, se suposa que per presions de la URSS.
_________________________________________

El último gran "error" de su vida fue la relación con el agente italiano del Commintern Vittorio Vidali. Este actuó siempre bajo las órdenes de Stalin siendo un agente secreto de la URSS. De hecho, Trotsky lo acusó de ser uno de los colaboradores del primer intento de asesinato de éste. Vidali fue arrestado posteriormente acusado de colaborar en el asesinato de Andreu Nin pero fue liberado pronto, se supone que por presiones de la URSS.





Sigui com sigui, aquesta imatge fou enterrada amb ella i ara només se la recorda per les seves tasques d'ajut als més desafavorits i en el llegat gràfic que ens deixà, retratant aquella societat necessitada i oblidada de Mèxic i la difusió que va fer dels idearis revolucionaris al costat de l'elit cultural d'aquell país.
_________________________________________

Sea como sea, esta imagen fue enterrada con ella y ahora sólo se la recuerda por sus tareas de ayuda a los más desfavorecidos y en el legado gráfico que nos dejó, retratando aquella sociedad necesitada y olvidada de México y la difusión que hizo de los idearios revolucionarios junto a la élite cultural de ese país.








Nota: en aquesta série de "Fotògrafs amb història" no hi faré constar les fonts de les informacions ni de les imatges. Conec bé les normes no escrites de publicacions però, també, he pogut copsar a les meves recerques textos idèntics d'una pàgina a una altra no deixant clar quin és l'orígent de la font. Pel que fa a les imatges, sovint m'he trobat que a una mateixa se li atribueixen diferents autors, dates o localitzacions, per tant, agrairia que si algú hi troba alguna incorrecció m'ho faci saber.

______________________________________

Nota: en esta serie de "Fotógrafos con historia" no haré constar las fuentes de las informaciones ni de las imágenes. Conozco bien las normas no escritas de publicaciones pero, también, he podido captar en mis investigaciones textos idénticos de una página a otra no dejando claro cuál es el origen de la fuente. En cuanto a las imágenes, a menudo me he encontrado que a una misma se le atribuyen diferentes autores, fechas o localizaciones, por tanto, agradecería que si alguien encuentra alguna incorrección me lo haga saber.