Aquest bloc no preten sentar càtedra en cap concepte, només vull anar experssant la meva manera de veure les diverses representacions gràfiques, pròpies i alienes. Bàsicament em centraré en la fotografia ja que és del que puc defensar-me millor però hi aniran sortint altres tipus d'opinions (pintura, disseny, còmic...).

M'agradaria molt poder crear discussions constructives ja que, com a no professional de cap tema, puc treure molt de profit de les opinions dels demés (encara que pensin que no en saben prou com per a opinar, excusa que no serveix ja que jo tampoc hi entenc).



_________________________________________________



Este blog no pretende sentar cátedra en ningún concepto, sólo quiero ir expresando mi manera de ver las diversas representaciones gráficas, propias y ajenas. Básicamente me centraré en la fotografía ya que es lo que puedo defenderme mejor pero irán saliendo otros tipos de opiniones (pintura, diseño, cómic ...).

Me gustaría mucho poder crear discusiones constructivas ya que, como no profesional de ningún tema, puedo sacar mucho provecho de las opiniones de los demás (aunque piensen que no saben lo suficiente como para opinar, excusa que no sirve ya que yo tampoco entiendo).


dilluns, 13 de maig del 2013

Détails du Cimetiere du Père Lachaise (6)


Fotògrafs amb història: Tina Modotti (1896-1942) 1/3

Biografia pura i dura

Tina Modotti va néixer el 16 d'agost de 1896 a Udine (Itàlia). Degut a la situació econòmica familiar va haver de posar-se a treballar als 12 anys en una fàbrica tèxtil. El 1913 emigrà amb la seva família a San Francisco (Estats Units) on treballà en una fàbrica de seda fins el 1914 i com a modista fins el 1917 quan es casa amb 21 anys amb el pintor i poeta Roubaix de l’Abrie Richey.
______________________________________

Tina Modotti nació el 16 de agosto de 1896 en Udine (Italia). Debido a la situación económica familiar tuvo que ponerse a trabajar a los 12 años en una fábrica textil. En 1913 emigró con su familia a San Francisco (Estados Unidos) donde trabajó en una fábrica de seda hasta el 1914 y como modista hasta 1917 cuando se casa con 21 años con el pintor y poeta Roubaix del Abrié Richey.

1924 Jean Charlot

1924 Edward Weston

1924 Rafael a la Azotea

1925 Dolores del Río


S'ha de dir que el físic de Modotti li va obrir moltes portes. La primera va ser el poder iniciar-se en el món del cinema a Hollywood l'any 1918. El que canvià la seva vida, però, fou el conèixer el fotògraf  Edward Weston per a qui fou la seva ajudant i model de nus. Amb el temps va anar aprenent les tècniques de l'ofici i, paral·lelament, augmentava l'íntima amistat entre ambdós.
_______________________________________

Hay que decir que el físico de Modotti le abrió muchas puertas. La primera fue el poder iniciarse en el mundo del cine en Hollywood en 1918. Lo que cambió su vida, sin embargo, fue el conocer el fotógrafo Edward Weston para quien fue su ayudante y modelo de desnudos. Con el tiempo fue aprendiendo las técnicas del oficio y, paralelamente, aumentaba la íntima amistad entre ambos


1925 Flor de Manita

1925 Roses

1925 Escalera, Mexico

1925 Cables de telègraf


L'any 1922 viatja a Mèxic a retrobar-se amb Roubaix, el qual hi era des de 1920, on aquest mor. Això fa que la relació amb Weston s'estreti fins el punt de que ell ho deixés tot i es traslladés a Mèxic amb el seu fill Chandler. Gràcies a les seves relacions amb el món de la cultura van conèixer a Diego Rivera i Frida Kahlo. De mica en mica es va anant introduint dins dels moviments revolucionaris mexicans fins a identificar-s'hi plenament. El 1927 s'afilià al Partit Comunista Mexicà. I participà a la campanya Manos fuera de Nicaragua d'Augusto César Sandino i, amés a més, ajudà a la creació del primer comité antifeixista italià.
_________________________________________

En 1922 viaja a México a reencontrarse con Roubaix, el cual estaba desde 1920, donde éste muere. Esto hace que la relación con Weston estreche hasta el punto de que él dejara todo y se trasladara a México con su hijo Chandler. Gracias a sus relaciones con el mundo de la cultura conocieron a Diego Rivera y Frida Kahlo. Poco a poco se fue introduciendo dentro de los movimientos revolucionarios mexicanos hasta identificarse plenamente. En 1927 se afilió al Partido Comunista Mexicano. Y participó en la campaña Manos fuera de Nicaragua de Augusto César Sandino y, además además, ayudó a la creación del primer comité antifascista italiano.

1925 Cables de telègraf

1926 Mexico

1926 Campesinos

1926 Manos, México


El 1928, durant una manifestació, va conèixer el dirigent juvenil cubà Julio Antonio Mella, perseguit aleshores pel govern cubà de Gerardo Machado, de qui es va enamorar i, malgrat els costums de l'època, se'n va anar a viure amb ell. L'alegria durà poc ja que el 1929, mentre passejaven junts, Mella va ser assassinat. El govern mexicà, es conjurà amb el cubà i negà tota relació d'aquest amb la mort acusant-la a ella d'un crim passional. Malgrat sortir-ne innocent gràcies a la intercessió de Rivera la campanya de desprestigi envers Modotti ja estava engegada.
_________________________________________

En 1928, durante una manifestación, conoció al dirigente juvenil cubano Julio Antonio Mella, perseguido entonces por el gobierno cubano de Gerardo Machado, de quien se enamoró y, a pesar de las costumbres de la época, se fue a vivir con él . La alegría duró poco ya que en 1929, mientras paseaban juntos, Mella fue asesinado. El gobierno mexicano, se conjuró con el cubano y negó toda relación de éste con la muerte acusándola a ella de un crimen pasional. Pese salir inocente gracias a la intercesión de Rivera la campaña de desprestigio hacia Modotti ya estaba encendida.

1926 México

1926 Mujer con olla

1926 Desfile de trabajadores

1927 Bandolera, Maíz y Guitarra


El 1930 hi hagué un intent d'assassinat del president Pascual Ortiz Rubio del qual acusaren a Modotti de ser-ne còmplice, raó per la qual va ser explulsada del país. Marxà a Alemanya i, d'allà, anà a Moscou per a retrobar-se amb Vitorio Vidali, activista italià el qual havia conegut a Mèxic. De 1931 a 1934 col·laborà amb la Creu Roja de la URSS. Aquell any viatjà a França i després a Espanya.
___________________________________________

En 1930 hubo un intento de asesinato del presidente Pascual Ortiz Rubio del que acusaron a Modotti de ser cómplice, razón por la cual fue explulsada del país. Marchó a Alemania y, de allí, fue a Moscú para reencontrarse con Vitorio Vidali, activista italiano el cual había conocido en México. De 1931 a 1934 colaboró ​​con la Cruz Roja de la URSS. Ese año viajó a Francia y después a España.


1927 Niño con sombrero

1927 Diego Rivera: Festival del tractor

1927 Manos lavando




El 1936 s'allistà al 5è Regiment i col·laborà amb tasques humanitàries amb les Brigades Internacionals sota el nom de Maria fins el final de la guerra. El 1939 tornà a Mèxic on el president Lázaro Cárdenas anulà la seva expulsió. Tina Modotti morí el 5 de gener de 1942 d'un infart mentre viatjava en taxi.
_____________________________________________

En 1936 se alistó en el 5 º Regimiento y colaboró ​​con tareas humanitarias con las Brigadas Internacionales bajo el nombre de María hasta el final de la guerra. En 1939 volvió a México donde el presidente Lázaro Cárdenas anula su expulsión. Tina Modotti murió el 5 de enero de 1942 de un infarto mientras viajaba en taxi.

1927 Estadio de Ciudad de México

1928 Julio Antonio Mella

1928 Máquina de escribir de Julio Antonio Mella

1928 Campesinos mexicanos leyendo El Machete



Nota: en aquesta série de "Fotògrafs amb història" no hi faré constar les fonts de les informacions ni de les imatges. Conec bé les normes no escrites de publicacions però, també, he pogut copsar a les meves recerques textos idèntics d'una pàgina a una altra no deixant clar quin és l'orígent de la font. Pel que fa a les imatges, sovint m'he trobat que a una mateixa se li atribueixen diferents autors, dates o localitzacions, per tant, agrairia que si algú hi troba alguna incorrecció m'ho faci saber.
______________________________________

Nota: en esta serie de "Fotógrafos con historia" no haré constar las fuentes de las informaciones ni de las imágenes. Conozco bien las normas no escritas de publicaciones pero, también, he podido captar en mis investigaciones textos idénticos de una página a otra no dejando claro cuál es el origen de la fuente. En cuanto a las imágenes, a menudo me he encontrado que a una misma se le atribuyen diferentes autores, fechas o localizaciones, por tanto, agradecería que si alguien encuentra alguna incorrección me lo haga saber.