Aquest bloc no preten sentar càtedra en cap concepte, només vull anar experssant la meva manera de veure les diverses representacions gràfiques, pròpies i alienes. Bàsicament em centraré en la fotografia ja que és del que puc defensar-me millor però hi aniran sortint altres tipus d'opinions (pintura, disseny, còmic...).

M'agradaria molt poder crear discussions constructives ja que, com a no professional de cap tema, puc treure molt de profit de les opinions dels demés (encara que pensin que no en saben prou com per a opinar, excusa que no serveix ja que jo tampoc hi entenc).



_________________________________________________



Este blog no pretende sentar cátedra en ningún concepto, sólo quiero ir expresando mi manera de ver las diversas representaciones gráficas, propias y ajenas. Básicamente me centraré en la fotografía ya que es lo que puedo defenderme mejor pero irán saliendo otros tipos de opiniones (pintura, diseño, cómic ...).

Me gustaría mucho poder crear discusiones constructivas ya que, como no profesional de ningún tema, puedo sacar mucho provecho de las opiniones de los demás (aunque piensen que no saben lo suficiente como para opinar, excusa que no sirve ya que yo tampoco entiendo).


dimecres, 6 de juliol del 2011

Festival Internacional de Música de Cantonigròs 2011 - El cartell

Aprofitant que la propera setmana comença el Festival Internacional de Música de Cantonigròs volia iniciar una série d'entrades al respecte. 

No em puc estar de parlar del cartell d'aquest any. Hi ha una gran qüestió que no m'acaba de quadrar: amb tots els respectes a l'homenatge que es pugui fer a la com li diguin que va fer el Papa a la Sagrada Família, no trobo la relació del Festival amb la façana del naixement. 
______________________________________
Aprovechando que la próxima semana comienza el Festival Internacional de Música de Cantonigròs quería iniciar una serie de entradas al respecto.

No puedo dejar de hablar del cartel de este año. Hay una gran cuestión que no me acaba de cuadrar: con todos los respetos al homenaje que se pueda hacer a como le digan que hizo el Papa en la Sagrada Familia, no encuentro la relación del Festival con la fachada del nacimiento.

El primer que em ve al cap al veure el cartell és que m'estan anunciant un concert de música sacra al Palau de la Música. Si has de parar i llegir el que et posa crec, dins la meva humil opinió, que ja no està desenvolupant la tasca principal pel qual està creat. Hauria d'haver-hi una icona, un símbol o un logo que fos comú en tota imatge promocional del festival per a que fos visualment comprensible cada any a primer cop de vista ja que el cervell estaria acostumat a veure-ho. De fet, els primers cartells traçaven tots la particular i inconfusible silueta del Cabrerès.

Durant anys s'encarregava a algun artista o il·lustrador amb cert prestigi dins del seu món la imatge del cartell com podien ser Pilarín Bayès, Roser Capdevila o Coll i Bardolet. Aquest darrer, malgrat que la seva obra d'aquell moment fos tot del mateix, els mateixos motius, gairebé la mateixa il·lustració, té una pregnància que li dona, encara, un sentit.
__________________________________________
Lo primero que me viene a la cabeza al ver el cartel es que me están anunciando un concierto de música sacra en el Palau de la Música. Si tienes que parar y leer lo que te pone creo, en mi humilde opinión, que ya no está desarrollando la tarea principal por el que está creado. Debería haber un icono, un símbolo o un logo que fuera común en toda imagen promocional del festival para que fuera visualmente comprensible cada año a primera vista ya que el cerebro estaría acostumbrado a verlo. De hecho, los primeros carteles trazaban todos la particular e inconfundible silueta del Cabrerès.

Durante años se encargaba a algún artista o ilustrador con cierto prestigio dentro de su mundo la imagen del cartel como podían ser Pilarín Bayès, Roser Capdevila o Coll Bardolet. Este último, a pesar de que su obra de aquel momento fuera todo lo mismo, los mismos motivos, casi la misma ilustración, tiene una pregnancia que le da, aún, un sentido.



Amb el temps, els organitzadors sabran les raons, es va anar abandonant la importància de promoció gràfica insertant fotografies d'arxiu. Igual aquestes fotos poden suggerir la idea de festival folclóric, no ho nego, però al mateix temps, al menys a mi, dona una imatge de despreocupació i de pèrdua de categoria (ja dic, només la impresió, que després ja en parlaré del prestigi del festival fora d'aquí).
_________________________________________

Con el tiempo, los organizadores sabrán las razones, se fue abandonando la importancia de promoción gráfica insertando fotografías de archivo. Igual estas fotos pueden sugerir la idea de festival folclórico, no lo niego, pero al mismo tiempo, al menos a , da una imagen de despreocupación y de pérdida de categoría (ya digo, sólo la impresión, que luego ya hablaré del prestigio del festival fuera de aquí).



Bé, tornant al tema del cartell d'enguany, la imatge de l'àngel amb la trompeta em remet a un altre passatge bíblic ben diferent al naixement: l'apocalipsi, la fi del mon. I pot ser, també, la idea del que l'ha dissenyat ja que, malhauradament, té tota la pinta de ser el darrer Festival que es fa. Problemes urbanístics + regateigs pressupostaris entre l'organització i l'ajuntament + la crisi + inversions necessàries (o no) han causat una tempesta perfecta que poden acabar amb 29 anys d'història d'aquest Festival. La Fundació diu que se l'endurà a Vic, però això està per veure. No serà el mateix a una ciutat on el juliol és un autèntic infern que a la muntanya amb la fresca i els seus païsatges únics.

En una ciutat serà impossible comptar amb la col·laboració desinteressada de tots els veïns treballant en tot el que siguin capaços sense demanar més que una samarreta (com a màxim una gorra). Aquest Festival té un prestigi internacional gràcies al treball, per una banda del Josep Maria Busquets, el President de la Fundació i pare de la criatura, i per l'altra tot un poble volcat amb aquesta idea per a que l'organització sigui perfecta. Recordo l'any passat veure uns sicilians, nois amb aspecte i actitid xulesca, els quals semblava que a les estones lliures es dedicaven a assassinar gent per encàrrec, plorant com a nens desconsolats després de saber que habíen guanyat el premi de dansa. Aquesta imatge és la que defineix el prestigi d'aquest Festival al mon. Per quatre ximpleries se'l volen carregar.
_______________________________________

Bueno, volviendo al tema del cartel de este año, la imagen del ángel con la trompeta me remite a otro pasaje bíblico bien diferente al nacimiento: el apocalipsis, el fin del mundo. Y puede ser, también, la idea del que lo ha diseñado ya que, desgraciadamente, tiene toda la pinta de ser el último Festival que se hace. Problemas urbanísticos + regateos presupuestarios entre la organización y el ayuntamiento + la crisis + inversiones necesarias (o no) han causado una tormenta perfecta que pueden acabar con 29 años de historia de este Festival. La Fundación dice que se lo llevará en Vic, pero eso está por ver. No será lo mismo en una ciudad donde en julio es un auténtico infierno que en la montaña con la fresca y sus paisajes únicos.

En una ciudad será imposible contar con la colaboración desinteresada de todos los vecinos trabajando en todo lo que sean capaces sin pedir más que una camiseta (como máximo una gorra). Este Festival tiene un prestigio internacional gracias al trabajo, por un lado de Josep Maria Busquets, el Presidente de la Fundación y padre de la criatura, y por otro todo un pueblo volcado con esta idea para que la organización sea perfecta. Recuerdo el año pasado ver unos sicilianos, chicos con aspecto y actitid chulesca, que parecía que en sus ratos libres se dedicaban a asesinar gente por encargo, llorando como niños desconsolados tras conocer que habían ganado el premio de danza. Esta imagen es la que define el prestigio de este Festival en el mundo. Por cuatro tonterías se lo quieren cargar.