Aquest bloc no preten sentar càtedra en cap concepte, només vull anar experssant la meva manera de veure les diverses representacions gràfiques, pròpies i alienes. Bàsicament em centraré en la fotografia ja que és del que puc defensar-me millor però hi aniran sortint altres tipus d'opinions (pintura, disseny, còmic...).

M'agradaria molt poder crear discussions constructives ja que, com a no professional de cap tema, puc treure molt de profit de les opinions dels demés (encara que pensin que no en saben prou com per a opinar, excusa que no serveix ja que jo tampoc hi entenc).



_________________________________________________



Este blog no pretende sentar cátedra en ningún concepto, sólo quiero ir expresando mi manera de ver las diversas representaciones gráficas, propias y ajenas. Básicamente me centraré en la fotografía ya que es lo que puedo defenderme mejor pero irán saliendo otros tipos de opiniones (pintura, diseño, cómic ...).

Me gustaría mucho poder crear discusiones constructivas ya que, como no profesional de ningún tema, puedo sacar mucho provecho de las opiniones de los demás (aunque piensen que no saben lo suficiente como para opinar, excusa que no sirve ya que yo tampoco entiendo).


dilluns, 1 de juliol del 2013

Fotògrafs amb història: Josef Sudek (1896-1976) 1/3

Una petita introducció / Una pequeña introducción

Cada cop que llegeixo més coses de la Praga de començaments del segle XX més m'hauria agradat conèixer-la. No tant per la seva meravellosa arquitectura (la qual no deu haver canviat massa des d'aleshores) si no pel caràcter peculiar dels seus habitants. Dic peculiar ja que me'ls imagino així degut als dos grans personatges que marquen aquella època: un de real, Franz Kafka, i un de fictici, el soldat declarat pels metges com a idiota Josef Schwejk, obra de Jaroslav Hasek. A més a més, hi ha un de tercer que és força desconegut fora de les fronteres txeques, el fotògraf Josef Sudek.
__________________________________________

Cada vez que leo más cosas de la Praga de comienzos del siglo XX más me hubiera gustado conocerla. No tanto por su maravillosa arquitectura (la cual no debe haber cambiado demasiado desde entonces) si no por el carácter peculiar de sus habitantes. Digo peculiar ya que me los imagino así debido a los dos grandes personajes que marcan esa época: uno real, Franz Kafka, y uno ficticio, el soldado declarado por los médicos como idiota Josef Schwejk, obra de Jaroslav Hasek. Además, hay un tercero que es bastante desconocido fuera de las fronteras checas, el fotógrafo Josef Sudek.









Reconec que tot el que he llegit d'ell em causa fascinació. A grans trets diré que era un enquadernador, que va perdre el braç dret per culpa d'una granada a la guerra i que, a causa d'això va haver de deixar el seu ofici i passà dedicar-se a la fotografia. El que el fa gran és que buscava coses inèdites, com retratar la llum, donar caràcter propi a simples objectes, crear una vida màgica als boscos... tot amb una càmera de gran format ja obsoleta que carretejava pels carrers de Praga amb una sola mà. Alguns l'anomenaven "el poeta de Praga" i d'altres "el caminant de Praga". Fos com fos mai no va deixar indiferent als habitants d'aquella ciutat.
_______________________________________

Reconozco que todo lo que he leído de él me causa fascinación. A grandes rasgos diré que era un encuadernador, que perdió el brazo derecho por culpa de una granada en la guerra y que, debido a ello tuvo que dejar su oficio y pasó a dedicarse a la fotografía. Lo que lo hace grande es que buscaba cosas inéditas, como retratar la luz, dar carácter propio a simples objetos, crear una vida mágica en los bosques ... todo con una cámara de gran formato ya obsoleta que acarrear por las calles de Praga con una sola mano. Algunos la llamaban "el poeta de Praga" y otros "el caminante de Praga". Fuera como fuese nunca dejó indiferente a los habitantes de aquella ciudad.

Josef Sudek


Aquesta és una breu introducció meva d'aquest personatge (perque és tot un personatge). Buscant informació he trobat un article molt bo de Charles Sawyer publicat al número 190 (abril de 1980) de la revista Creative Camera, del qual he extret una part que és la que he posat, partida, als següents dos posts. Val a dir que l'article original està en anglès i jo l'he traduït com bonament he pogut, intentant interpretar frases que, aparentment, no tenien cap sentit. Demano disculpes si alguna construcció sona estranya però no en sé més.
________________________________________

Esta es una breve introducción mía de este personaje (porque es todo un personaje). Buscando información he encontrado un artículo muy bueno de Charles Sawyer publicado en el número 190 (abril de 1980) de la revista Creative Camera, del que he extraído una parte que es la que he puesto, partida, en los siguientes dos posts. Cabe decir que el artículo original está en inglés y yo lo he traducido como buenamente he podido, intentando interpretar frases que, aparentemente, no tenían ningún sentido. Pido disculpas si alguna construcción suena extraña pero no sé más.










Nota: en aquesta série de "Fotògrafs amb història" no hi faré constar les fonts de les informacions ni de les imatges. Conec bé les normes no escrites de publicacions però, també, he pogut copsar a les meves recerques textos idèntics d'una pàgina a una altra no deixant clar quin és l'orígent de la font. Pel que fa a les imatges, sovint m'he trobat que a una mateixa se li atribueixen diferents autors, dates o localitzacions, per tant, agrairia que si algú hi troba alguna incorrecció m'ho faci saber.

______________________________________

Nota: en esta serie de "Fotógrafos con historia" no haré constar las fuentes de las informaciones ni de las imágenes. Conozco bien las normas no escritas de publicaciones pero, también, he podido captar en mis investigaciones textos idénticos de una página a otra no dejando claro cuál es el origen de la fuente. En cuanto a las imágenes, a menudo me he encontrado que a una misma se le atribuyen diferentes autores, fechas o localizaciones, por tanto, agradecería que si alguien encuentra alguna incorrección me lo haga saber.