Aquest bloc no preten sentar càtedra en cap concepte, només vull anar experssant la meva manera de veure les diverses representacions gràfiques, pròpies i alienes. Bàsicament em centraré en la fotografia ja que és del que puc defensar-me millor però hi aniran sortint altres tipus d'opinions (pintura, disseny, còmic...).

M'agradaria molt poder crear discussions constructives ja que, com a no professional de cap tema, puc treure molt de profit de les opinions dels demés (encara que pensin que no en saben prou com per a opinar, excusa que no serveix ja que jo tampoc hi entenc).



_________________________________________________



Este blog no pretende sentar cátedra en ningún concepto, sólo quiero ir expresando mi manera de ver las diversas representaciones gráficas, propias y ajenas. Básicamente me centraré en la fotografía ya que es lo que puedo defenderme mejor pero irán saliendo otros tipos de opiniones (pintura, diseño, cómic ...).

Me gustaría mucho poder crear discusiones constructivas ya que, como no profesional de ningún tema, puedo sacar mucho provecho de las opiniones de los demás (aunque piensen que no saben lo suficiente como para opinar, excusa que no sirve ya que yo tampoco entiendo).


divendres, 10 de maig del 2013

Fotògrafs amb història: Jacob Riis (1849-1914) 3/3

Està molt clar que la figura de Jacob Riis s'ha de mirar des de diverses vessants.

La primera és com a persona: ens hem de situar en la Dinamarca de mitjans del segle XIX. Com era aquella gent? Si ara encara hi ha prejudicis racials, aleshores era quelcom institucionalitzat i no entrava en cap mentalitat pensar diferent. Riis emigrà cap als Estats Units com moltíssima gent del nord d'Europa (costa de creure però aquests països són rics de fa quatre dies) i es troba amb la ferotge competència de persones les quals considera ètnica i culturalment inferiors. Durant aquells dies les poblacions urbanes van créixer vora un 700% provocant les inevitables bosses de misèria, caos i guetos ben definits. La idea de prosperitat que esperava trobar-hi es topà amb la dura realitat, negant-se a acceptar aquella situació i conjurant-se per a fer tot el que calgués per a erradicar-la.
____________________________________

Está muy claro que la figura de Jacob Riis se debe mirar desde varias vertientes.
La primera es como persona: nos debemos situar en la Dinamarca de mediados del siglo XIX. Como era esa gente? Si ahora todavía hay prejuicios raciales, entonces era algo institucionalizado y no entraba en ninguna mentalidad pensar diferente. Riis emigró hacia los Estados Unidos como muchísima gente del norte de Europa (cuesta creer pero estos países son ricos hace cuatro días) y se encuentra con la feroz competencia de personas las que considera étnica y culturalmente inferiores. Durante aquellos días las poblaciones urbanas crecieron cerca de un 700% provocando las inevitables bolsas de miseria, caos y guetos bien definidos. La idea de prosperidad que esperaba encontrar se topó con la dura realidad, negándose a aceptar esa situación y conjurándose para hacer todo lo que fuera necesario para erradicarla.









La segona és com a activista: mentre que el sentiment general era el d'acceptació d'aquella situació i de supervivència a qualsevol preu, Riis es proposa canviar aquell món injust que patia a les seves carns, aquells desequilibris socials i el permanent abús de poder que patíen les classes més desafavorides per part dels cossos policials. I ho va intentar d'una manera, al meu parer, intel·ligent: conscienciant les classes dirigents les quals eren les úniques que podien fer alguna cosa per a capgirar la situació. Aquell era un món invisible als ulls d'una societat benestant que defugia dels nombrosos problemes que estava patint aquell país (guerra civil, immigració descontrolada amb augment de delinqüència i malalties infeccioses, crisi de valors socials i ètnics...)
_________________________________________

La segunda es como activista: mientras que el sentimiento general era el de aceptación de aquella situación y de supervivencia a cualquier precio, Riis se propone cambiar ese mundo injusto que sufría en sus carnes, aquellos desequilibrios sociales y el permanente abuso de poder que sufrían las clases más desfavorecidas por parte de los cuerpos policiales. Y lo intentó de una manera, en mi opinión, inteligente: concienciando a las clases dirigentes que eran las únicas que podían hacer algo para cambiar la situación. Aquel era un mundo invisible a los ojos de una sociedad acomodada que rehuía de los numerosos problemas que estaba sufriendo ese país (guerra civil, inmigración descontrolada con aumento de delincuencia y enfermedades infecciosas, crisis de valores sociales y étnicos ...)







La tercera és com a fotògraf: si analitzem el treball dels seus antecessors veurem que estan lligats a limitacions tècniques de l'època d'una manera evident. Les imatges són sempre estàtiques; fins i tot les que mostren escenes exteriors mostren un posat premeditat. Riis, amb els mateixos condicionants, intenta mostrar el quotidià dels baixos fons. De fet, és un gran innovador ja que és el primer en treure el flaix dels estudis podent retratar ambients que mai s'havien pogut veure pel gran públic. Com a professional, aprofita la seva privilegiada situació de reporter policial per a difondre de la millor manera possible la seva denúncia. En aquell moment tocà moltes fibres sensibles i canvià radicalment la política sobre els suburbis. Anys després, durant la gran depresió del 29, Dorothea Lange i Walker Evans van "crear" també el seu submón per tal de conscienciar les classes amb possibles. Malhauradament aquest recurs s'ha repetit de manera indiscriminada i, ara, ja no fa ni pessigolles, provocant la llàgrima fàcil només a les persones més sensibles i la total indiferència de la resta.
_________________________________________

La tercera es como fotógrafo: si analizamos el trabajo de sus antecesores veremos que están ligados a limitaciones técnicas de la época de una manera evidente. Las imágenes son siempre estáticas, incluso las que muestran escenas exteriores muestran un posado premeditado. Riis, con los mismos condicionantes, intenta mostrar el cotidiano de los bajos fondos. De hecho, es un gran innovador ya que es el primero en sacar el flash de los estudios pudiendo retratar ambientes que nunca habían podido ver por el gran público. Como profesional, aprovecha su privilegiada situación de reportero policial para difundir de la mejor manera posible su denuncia. En ese momento tocó muchas fibras sensibles y cambió radicalmente la política sobre los suburbios. Años después, durante la gran depresión del 29, Dorothea Lange y Walker Evans "crearon" también su submundo para concienciar las clases con posibles. Desgraciadamente este recurso se ha repetido de manera indiscriminada y, ahora, ya no hace ni cosquillas, provocando la lágrima fácil sólo a las personas más sensibles y la total indiferencia del resto.











Nota: en aquesta série de "Fotògrafs amb història" no hi faré constar les fonts de les informacions ni de les imatges. Conec bé les normes no escrites de publicacions però, també, he pogut copsar a les meves recerques textos idèntics d'una pàgina a una altra no deixant clar quin és l'orígent de la font. Pel que fa a les imatges, sovint m'he trobat que a una mateixa se li atribueixen diferents autors, dates o localitzacions, per tant, agrairia que si algú hi troba alguna incorrecció m'ho faci saber.

______________________________________

Nota: en esta serie de "Fotógrafos con historia" no haré constar las fuentes de las informaciones ni de las imágenes. Conozco bien las normas no escritas de publicaciones pero, también, he podido captar en mis investigaciones textos idénticos de una página a otra no dejando claro cuál es el origen de la fuente. En cuanto a las imágenes, a menudo me he encontrado que a una misma se le atribuyen diferentes autores, fechas o localizaciones, por tanto, agradecería que si alguien encuentra alguna incorrección me lo haga saber.