Aquest bloc no preten sentar càtedra en cap concepte, només vull anar experssant la meva manera de veure les diverses representacions gràfiques, pròpies i alienes. Bàsicament em centraré en la fotografia ja que és del que puc defensar-me millor però hi aniran sortint altres tipus d'opinions (pintura, disseny, còmic...).

M'agradaria molt poder crear discussions constructives ja que, com a no professional de cap tema, puc treure molt de profit de les opinions dels demés (encara que pensin que no en saben prou com per a opinar, excusa que no serveix ja que jo tampoc hi entenc).



_________________________________________________



Este blog no pretende sentar cátedra en ningún concepto, sólo quiero ir expresando mi manera de ver las diversas representaciones gráficas, propias y ajenas. Básicamente me centraré en la fotografía ya que es lo que puedo defenderme mejor pero irán saliendo otros tipos de opiniones (pintura, diseño, cómic ...).

Me gustaría mucho poder crear discusiones constructivas ya que, como no profesional de ningún tema, puedo sacar mucho provecho de las opiniones de los demás (aunque piensen que no saben lo suficiente como para opinar, excusa que no sirve ya que yo tampoco entiendo).


dilluns, 19 de setembre del 2011

Las "Santas" de Zurbarán: el primer catàleg de moda

Sovint s'ha debatut sobre els models que duïen les Santes pintades per Zurbarán, massa actuals i poc adients el que s'estava mostrant. Algú ha parlat de si són retrats de dones de la classe alta... a veure, primer de tot ens hem de situar en el que era el barroc: va ser una fugida endavant promoguda per l'esgésia catòlica amb la urgent necessitat de contrarrestar, mitjançant la propaganda, la pujada del protestantisme a Europa. Com venia essent tradició, la temàtica principal era la religiosa. Al barroc, però, hi havia la necessitat de que el poble s'identifiqués amb aquelles obres prenent escenes de la quotidianeitat però sempre amb un transfons de temàtica religiosa. El pare de Zurbarán - i ara podem tornar al que volia explicar - era comerciant. Un dels gèneres amb els què comerciava era el tèxtil la qual cosa ha fet pensar a alguns historiadors que aquests models de les santes no era més que un mostrari del gènere amb el qual treballava el seu pare i que ho havia de disfressar de temàtica religiosa ja que, d'una altra manera, li hagués sigut impossible de mostrar. No sé si es veritat però és una opció gens descartable i que "humanitza" la professió de pintor d'aquella època que, no ho oblidem, estaven força subjectes als interessos i encàrrecs de l'església, la reialesa i l'aristocràcia.
_______________________________________

A menudo se ha debatido sobre los modelos que llevaban las Santas pintadas por Zurbarán, demasiado actuales y poco adecuados a lo que se estaba mostrando. Alguien ha hablado de si son retratos de mujeres de la clase alta ... a ver, ante todo nos debemos situar en lo que era el barroco: fue una huida hacia delante promovida por la iglesia católica con la urgente necesidad de contrarrestar, mediante la propaganda, la subida del protestantismo en Europa. Como venía siendo tradición, la temática principal era la religiosa. El barroco, sin embargo, había la necesidad de que el pueblo se identificara con aquellas obras tomando escenas de la cotidianeidad pero siempre con un trasfondo de temática religiosa. El padre de Zurbarán - y ahora podemos volver a lo que quería contar - era comerciante. Uno de los géneros con los que comerciaba era el textil lo que ha hecho pensar a algunos historiadores que estos modelos de las santas no era más que un muestrario del género con el que trabajaba su padre y que lo tenía que disfrazarse de temática religiosa ya que, de otro modo, le hubiera sido imposible de mostrar. No sé si es verdad pero es una opción nada descartable y que "humaniza" la profesión de pintor de aquella época que, no lo olvidemos, estaban bastante sujetos a los intereses y encargos de la iglesia, la realeza y la aristocracia.