Aquest bloc no preten sentar càtedra en cap concepte, només vull anar experssant la meva manera de veure les diverses representacions gràfiques, pròpies i alienes. Bàsicament em centraré en la fotografia ja que és del que puc defensar-me millor però hi aniran sortint altres tipus d'opinions (pintura, disseny, còmic...).

M'agradaria molt poder crear discussions constructives ja que, com a no professional de cap tema, puc treure molt de profit de les opinions dels demés (encara que pensin que no en saben prou com per a opinar, excusa que no serveix ja que jo tampoc hi entenc).



_________________________________________________



Este blog no pretende sentar cátedra en ningún concepto, sólo quiero ir expresando mi manera de ver las diversas representaciones gráficas, propias y ajenas. Básicamente me centraré en la fotografía ya que es lo que puedo defenderme mejor pero irán saliendo otros tipos de opiniones (pintura, diseño, cómic ...).

Me gustaría mucho poder crear discusiones constructivas ya que, como no profesional de ningún tema, puedo sacar mucho provecho de las opiniones de los demás (aunque piensen que no saben lo suficiente como para opinar, excusa que no sirve ya que yo tampoco entiendo).


dimecres, 29 de maig del 2013

Fotògrafs amb història: Agustí Centelles (1909-1985) 2/3

La maleta

Aquesta història li dona un toc d'èpica (si no en té prou) a la vida de Centelles. Com havia comentat al post anterior, durant els anys de la guerra, va acumular innombrables carrets de fotos de la tasca que hi desenvolupà als diversos fronts en què hi va ser. Tot aquell treball constituí una arma de doble fil per a Centelles ja que se li presentava un dubte moral: si aquell material queia en mans enemigues, allà s'hi podia identificar molta gent, la qual rebria serioses represàlies en el futur. També podia destruir-lo, però es perdria una documentació d'incalculable valor històric. Centelles se la jugà i decidí anar amb aquella maleta a totes bandes fent tot el possible per a que no fos robada ni confiscada.
______________________________________

Esta historia le da un toque de épica (si no tiene suficiente) en la vida de Centelles. Como había comentado en el post anterior, durante los años de la guerra, acumuló innumerables carretes de fotos del trabajo que desarrolló en los diversos frentes en los que fue. Todo ese trabajo constituyó un arma de doble filo para Centelles ya que se le presentaba una duda moral: si aquel material caía en manos enemigas, allí se podía identificar mucha gente, la cual recibiría serias represalias en el futuro. También podía destruirlo, pero se perdería una documentación de incalculable valor histórico. Centelles se la jugó y decidió ir con esa maleta a todas partes haciendo todo lo posible para que no fuera robada ni confiscada.







El primer moment crític fou a Argelés-sur-mer. En aquell camp hi regnava el caos més absolut i els robatoris i assassinats eren a l'ordre del dia. Entre els reclusos delinqüents i els gendarmes va haver de multiplicar la cautel·la en no perdre de vista la maleta.
___________________________________________

El primer momento crítico fue en Argelés-sur-mer. En ese campo reinaba el caos más absoluto y los robos y asesinatos estaban a la orden del día. Entre los reclusos delincuentes y los gendarmes tuvo que multiplicarse la cautela para en no perder de vista la maleta.







El segon moment crític fou a l'ingressar al camp de Bram. Allà registraven a tothom qui entrava, però a ell no li ho van fer a l'ensenyar el carnet de la Fedèration International des Journalistes. Allà augmentà el fons gràfic amb les fotografies que anava fent del camp.
_________________________________________

El segundo momento crítico fue al ingresar en el campo de Bram. Allí registraban a todo el que entraba, pero a él no se lo hicieron al enseñar el carnet de la Fédération International des Journalistes. Allí aumentó el fondo gráfico con las fotografías que iba haciendo del campo.







Quan va haver de fugir cap a Andorra, el 1944, deixà el seu fons ben desat i arxivat, essent els seus companys del GTE-422 (Grup de Treballadors Estrangers 422) Pons Prades i Antonio Arderiu els qui van traslladar la maleta a casa d'uns emigrants espanyols a Roullens. Allà s'hi està provisionalment fins que alliberaren Carcassona. Va ser aleshores quan la van dur a casa de la família Degeilh, al número 4 del carrer d'Orliac, a Carcassona on va estar amagada fins el 1976, quan Agustí Centelles la va recuperar i la va tornar a Barcelona.
_________________________________________

Cuando tuvo que huir hacia Andorra, en 1944, dejó su fondo bien guardado y archivado, siendo sus compañeros del GTE-422 (Grupo de Trabajadores Extranjeros 422) Pons Prades y Antonio Arderiu quienes trasladaron la maleta a casa de unos emigrantes españoles en Roullens. Allí se está provisionalmente hasta que liberaron Carcasona. Fue entonces cuando la llevaron a casa de la familia Degeilh, en el número 4 de la calle de Orliac, en Carcasona donde estuvo escondida hasta 1976, cuando Agustín Centelles la recuperó y la volvió a Barcelona.







Es pot dir que aquesta història guarda certs paral·lelismes amb la maleta mexicana en la que es van guardar els negatius de la guerra espanyola que van fer Robert Capa, Gerda Taro i David Seymour (Chim). La diferència és que aquests darrers mai van saber on havia anat a parar la maleta, arribant a pensar que s'havia perdut per sempre.
_______________________________________

Se puede decir que esta historia guarda ciertos paralelismos con la maleta mexicana en la que se guardaron los negativos de la guerra española que hicieron Robert Capa, Gerda Taro y David Seymour (Chim). La diferencia es que estos últimos nunca supieron dónde había ido a parar la maleta, llegando a pensar que se había perdido para siempre.







Nota: en aquesta série de "Fotògrafs amb història" no hi faré constar les fonts de les informacions ni de les imatges. Conec bé les normes no escrites de publicacions però, també, he pogut copsar a les meves recerques textos idèntics d'una pàgina a una altra no deixant clar quin és l'orígent de la font. Pel que fa a les imatges, sovint m'he trobat que a una mateixa se li atribueixen diferents autors, dates o localitzacions, per tant, agrairia que si algú hi troba alguna incorrecció m'ho faci saber.

______________________________________

Nota: en esta serie de "Fotógrafos con historia" no haré constar las fuentes de las informaciones ni de las imágenes. Conozco bien las normas no escritas de publicaciones pero, también, he podido captar en mis investigaciones textos idénticos de una página a otra no dejando claro cuál es el origen de la fuente. En cuanto a las imágenes, a menudo me he encontrado que a una misma se le atribuyen diferentes autores, fechas o localizaciones, por tanto, agradecería que si alguien encuentra alguna incorrección me lo haga saber.



París 2013 (36)