Aquest bloc no preten sentar càtedra en cap concepte, només vull anar experssant la meva manera de veure les diverses representacions gràfiques, pròpies i alienes. Bàsicament em centraré en la fotografia ja que és del que puc defensar-me millor però hi aniran sortint altres tipus d'opinions (pintura, disseny, còmic...).

M'agradaria molt poder crear discussions constructives ja que, com a no professional de cap tema, puc treure molt de profit de les opinions dels demés (encara que pensin que no en saben prou com per a opinar, excusa que no serveix ja que jo tampoc hi entenc).



_________________________________________________



Este blog no pretende sentar cátedra en ningún concepto, sólo quiero ir expresando mi manera de ver las diversas representaciones gráficas, propias y ajenas. Básicamente me centraré en la fotografía ya que es lo que puedo defenderme mejor pero irán saliendo otros tipos de opiniones (pintura, diseño, cómic ...).

Me gustaría mucho poder crear discusiones constructivas ya que, como no profesional de ningún tema, puedo sacar mucho provecho de las opiniones de los demás (aunque piensen que no saben lo suficiente como para opinar, excusa que no sirve ya que yo tampoco entiendo).


dimecres, 31 de juliol del 2013

Fotògrafs amb història: Gerda Taro (1910-1937) 3/3

Quan Taro "creà" Capa / Cuando Taro "creó" a Capa

Llegint biografies de Gerda Taro apareix sovint aquesta expressió: "Taro va crear Capa". Qualsevol pensaria, i segur que s'ho pensa, que va ser ella qui l'introduí en el món de la fotografia i que Robert Capa només va ser un alumne avantatjat de Gerda Taro. El cert és que no és això, però sí, Taro creà Capa.
______________________________________

Leyendo biografías de Gerda Taro aparece a menudo esta expresión: "Taro creó Capa". Cualquiera pensaría, y seguro que lo piensa, que fue ella quien le introdujo en el mundo de la fotografía y que Robert Capa sólo fue un alumno aventajado de Gerda Taro. Lo cierto es que no es eso, pero sí, Taro creó a Capa.

Plaza de la Cibeles, Madrid 1937

Reclutamiento, Valencia 1937

Robert Capa 1937

Robert Capa 1937

Segovia 1937

Valencia 1937


La història va anar més o menys així: el 1924, a un jove fotògraf hongarès d'orígen jueu exiliat a París anomenat André Friedmann, li van encarregar de fer unes fotos publicitàries per al fullet d'una companyia d'assegurances suïssa. Buscant possibles models trobà a la jove Ruth Cerf a qui va convèncer per a posar en unes fotografies en un parc de Montparnasse. Aquesta, no acabava de fiar-se'n massa i portà amb ella la seva amiga Gerta Pohorylle (sí, la Taro), una petita pèl-roja amb somriure encantador i amb una manera de fer que denotava seguretat.
__________________________________________

La historia fue más o menos así: en 1924, a un joven fotógrafo húngaro de origen judío exiliado en París llamado André Friedmann, le encargaron de hacer unas fotos publicitarias para el folleto de una compañía de seguros suiza. Buscando posibles modelos encontró a la joven Ruth Cerf al quien convenció para posar en unas fotografías en un parque de Montparnasse. Ésta, no acababa de fiarse demasiado y trajo con ella a su amiga Gerta Pohorylle (sí, la Taro), una pequeña pelirroja con sonrisa encantadora y con una manera de hacer que denotaba seguridad

Valsequillo, Córdoba 1937

Víctima de un raid en Valencia 1937

Víctima de un raid en Valencia 1937


Víctima de un raid en Valencia 1937


Víctima de un raid en Valencia 1937


Víctima de un raid en Valencia 1937

Immediatament comencaren una estreta relació professional i sentimental. Encara que Friedmann no pogués comprar quasi mai pel·lícules i, fins i tot, hagués d'empenyorar sovint la seva càmera, va introduir Gerta en els rudiments de la fotografia. Posteriorment li trobà una feina a la agència recentment creada Alliance Photo. El problema que va tenir ell va ser que, quan les coses no anaven bé, queia en la beguda i el joc. I no anaven bé, tant que la seva carrera com a fotògraf se n'anava a l'aigua. Val a dir que, com a estrangers, havien de lluitar contra el chauvinisme francès a més de els prejudicis que ja hi havien per ser jueus. Eva Besnyö, una amiga comuna hongaresa, digué que sense Taro, Capa no hauria fet mai res.
_________________________________________

Inmediatamente comenzaron una estrecha relación profesional y sentimental. Aunque Friedmann no pudiera comprar casi nunca películas y, incluso, debiera empeñar a menudo su cámara, introdujo Gerta en los rudimentos de la fotografía. Posteriormente le encontró un trabajo en la agencia recién creada Alliance Photo. El problema que tuvo él fue que, cuando las cosas no iban bien, caía en la bebida y el juego. Y no iban bien, tanto que su carrera como fotógrafo se iba al agua. Cabe decir que, como extranjeros, debían luchar contra el chauvinismo francés además de los prejuicios que ya habían por ser judíos. Eva Besnyö, una amiga común húngara, dijo que sin Taro, Capa no habría hecho nada.





Billie Samuels

Víctima de un raid en Valencia 1937




Segovia 1937


I van trobar la gallina dels ous d'or de la forma més imaginativa i humiliant per a l'agència de fotografia. Un dia decidiren de presentar-se a les oficines d'Alliance Photo anunciant que havien descobert un fotògraf americà molt reputat anomenat Robert Capa erigint-se com a representants d'aquest. No cal dir que Robert Capa no existia i que era una invenció de Pohorylle i Friedmann. Doncs s'ho van creure i l'agència va comprar amb entusiasme les fotografies d'aquell fotògraf americà tan bo que les pagaven pel triple de com ho feien amb les de Friedmann.
___________________________________________

Y encontraron la gallina de los huevos de oro de la forma más imaginativa y humillante para la agencia de fotografía. Un día decidieron presentarse en las oficinas de Alliance Photo anunciando que habían descubierto un fotógrafo estadounidense muy reputado llamado Robert Capa erigiéndose como representantes de éste. No hace falta decir que Robert Capa no existía y que era una invención de Pohorylle y Friedmann. Pues se lo creyeron y la agencia compró con entusiasmo las fotografías de aquel fotógrafo estadounidense tan bueno que las pagaban por el triple de lo que lo hacían con las de Friedmann.







Sembla ser que, mica a mica, es van anar distanciant, al menys, en el pla professional i Friedmann es quedà amb el nom de Capa. Va ser quan Gerta Pohorylle es convertí definitavament en Gerda Taro, un nom ben sonant per al públic francès. Què va passar? Doncs que la fama se l'emportà durant molts anys ell ja que totes les fotografies que havien fet els dos fins aquell moment eren signades com a Capa, per tant, ell n'era l'autor oficial. No va ser fins el descobriment de la maleta mexicana i després d'analisis molt acurades que es començà a separar de qui eren unes i de qui eren les altres. Era fàcil veure quines estaven fetes amb una Leica (Capa) i quines amb una Rolleiflex (Taro). La complicació ve quan Capa feia servir una Contax i li deixava la seva Leica a Taro, ja que això ha fet que fos molt difícil esbrinar de qui eren les fotos fetes amb la Leica.
_____________________________________________

Parece ser que, poco a poco, se fueron distanciando, al menos, en el plano profesional y Friedmann se quedó con el nombre de Capa. Fue cuando Gerta Pohorylle se convirtió definitavament en Gerda Taro, un nombre que sonaba bien para el público francés. ¿Qué pasó? Pues que la fama se la llevó durante muchos años él ya que todas las fotografías que habían hecho los dos hasta ese momento eran firmadas como Capa, por lo tanto, él era el autor oficial. No fue hasta el descubrimiento de la maleta mexicana y después de analisis muy cuidadosas que se empezó a separar de quien eran unas y de quién eran las otras. Era fácil ver cuales estaban hechas con una Leica (Capa) y cuáles con una Rolleiflex (Taro). La complicación viene cuando Capa usaba una Contax y le dejaba su Leica a Taro, ya que esto ha hecho que fuera muy difícil averiguar de quién eran las fotos tomadas con la Leica.







Nota: en aquesta série de "Fotògrafs amb història" no hi faré constar les fonts de les informacions ni de les imatges. Conec bé les normes no escrites de publicacions però, també, he pogut copsar a les meves recerques textos idèntics d'una pàgina a una altra no deixant clar quin és l'orígent de la font. Pel que fa a les imatges, sovint m'he trobat que a una mateixa se li atribueixen diferents autors, dates o localitzacions, per tant, agrairia que si algú hi troba alguna incorrecció m'ho faci saber.

______________________________________

Nota: en esta serie de "Fotógrafos con historia" no haré constar las fuentes de las informaciones ni de las imágenes. Conozco bien las normas no escritas de publicaciones pero, también, he podido captar en mis investigaciones textos idénticos de una página a otra no dejando claro cuál es el origen de la fuente. En cuanto a las imágenes, a menudo me he encontrado que a una misma se le atribuyen diferentes autores, fechas o localizaciones, por tanto, agradecería que si alguien encuentra alguna incorrección me lo haga saber.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada