Aquest bloc no preten sentar càtedra en cap concepte, només vull anar experssant la meva manera de veure les diverses representacions gràfiques, pròpies i alienes. Bàsicament em centraré en la fotografia ja que és del que puc defensar-me millor però hi aniran sortint altres tipus d'opinions (pintura, disseny, còmic...).

M'agradaria molt poder crear discussions constructives ja que, com a no professional de cap tema, puc treure molt de profit de les opinions dels demés (encara que pensin que no en saben prou com per a opinar, excusa que no serveix ja que jo tampoc hi entenc).



_________________________________________________



Este blog no pretende sentar cátedra en ningún concepto, sólo quiero ir expresando mi manera de ver las diversas representaciones gráficas, propias y ajenas. Básicamente me centraré en la fotografía ya que es lo que puedo defenderme mejor pero irán saliendo otros tipos de opiniones (pintura, diseño, cómic ...).

Me gustaría mucho poder crear discusiones constructivas ya que, como no profesional de ningún tema, puedo sacar mucho provecho de las opiniones de los demás (aunque piensen que no saben lo suficiente como para opinar, excusa que no sirve ya que yo tampoco entiendo).


dimarts, 11 de juny del 2013

Fotògrafs amb història: Martín Santos Yubero (1903-1994)

Martín Santos Yubero va néixer a Madrid el 1903 i morí el 1994 també a Madrid. Era fill del reconegut fotògraf Santos Vicente. Amb la seva Kodak que va adquirí el 1920 començà a fer reportatges fins que Delgado Barreto, director de La Nación, el contractà. Va anar fent petites feinetes fins que arribà la proclamació de la república. Allò va ser un camp adobat per a que sorgís el millor de cada casa en qüestió de fotoperiodisme. Santos Yubero no havia de ser menys i s'hi posà amb totes les seves forces. Treballà per lliure fins que, el 1934 i de la mà de Vicente Gállego, es feu càrrec de la secció gràfica del diari Ya. Durant la guerra civil aquest diari va ser incautat i va haver de seguir treballant per a altres mitjans republicans. A l'acabar la guerra tornà al diari Ya des d'on s'encarregà de retratar la vida i esdeveniments del Madrid de postguerra i més endavant.
_______________________________________

Martín Santos Yubero nació en Madrid en 1903 y murió en 1994 también en Madrid. Era hijo del reconocido fotógrafo Santos Vicente. Con su Kodak que adquirió en 1920 empezó a hacer reportajes hasta que Delgado Barreto, director de La Nación, lo contrató. Fue haciendo pequeñas chapuzas hasta que llegó la proclamación de la república. Aquello fue un campo abonado para que surgiera lo mejor de cada casa en cuestión de fotoperiodismo. Santos Yubero no iba a ser menos y se puso con todas sus fuerzas. Trabajó por libre hasta que, en 1934 y de la mano de Vicente Gállego, se hizo cargo de la sección gráfica del diario Ya. Durante la guerra civil este diario fue incautado y debió seguir trabajando para otros medios republicanos. Al terminar la guerra volvió a diario Ya desde donde se encargó de retratar la vida y acontecimientos del Madrid de posguerra y más adelante.
1933 Barga y Zugazagoitia

1933 Celia Gámez

1933 Niña con pandero

1933 Puerta del Sol

1934 Aguacero en Madrid
 
1934 Espartería. Madrid

1935 Poda en las calles de Madrid

1935 Taberna. Madrid

1936 Campesino Extremeño

1936 Elecciones

1936 Niños jugando a ser milicianos

1939 Plaza de la Cibeles

1939 Ignacio Ara y Marcel Thil

1939 Las Ventas

1941 Calzada de Oropesa

1941 Pio Baroja

1941 Procesión del Silencio

1942 Procesion del silencio organizada por los cruzados de la fe

1943 Lola Rodriguez, Joaquin Turina y Jose Cubiles

1944 Cabalgata de reyes. Madrid

1944 Manolete Maestranza Sevilla

1945 Santa Misión

1946 Bañistas en el Manzanares

1947 Eva Duarte y Franco

1950 Plaza de Oriente

1951 Caravana de traperos

1955 Campanas del Sabado de Gloria

1955 Hijos de presas Carcel de Ventas Madrid

1956 Taller prision Alcala de Henares

1959 Niños mirando escaparate de juguetes

1963 Rosario de Penitencia


Santos Yubero, a diferència d'altres fotògrafs de la seva època, no va prendre partit per ningú. De fet, quan entrà al diari La Nación, aquest era l'òrgan oficiós de la dictadura de Primo de Rivera. Amb la república va saber navegar perfectament i captar tot el moviment que es produí durant aquells temps. Realment, si repassem la seva obra, veurem que passa de puntetes per sobre de la guerra i el que fa és, per dir-ho d'alguna manera, una crònica paral·lela d'aquella època. Contrasta en gran manera la foto del camperol extremeny del 1936 unint una falç i un martell amb les apologies franquistes que realitza posteriorment o, fins i tot, veure la dels nens jugant a ser milicians el 1936 amb els nens fent la salutació feixista a la plaça de la Cibeles el 1939.
______________________________________

Santos Yubero, a diferencia de otros fotógrafos de su época, no tomó partido por nadie. De hecho, cuando entró en el diario La Nación, éste era el órgano oficioso de la dictadura de Primo de Rivera. Con la república supo navegar perfectamente y captar todo el movimiento que se produjo durante aquellos tiempos. Realmente, si repasamos su obra, veremos que pasa de puntillas por encima de la guerra y lo que hace es, por decirlo de alguna manera, una crónica paralela de aquella época. Contrasta en gran manera la foto del campesino extremeño de 1936 uniendo una hoz y un martillo con las apologías franquistas que realiza posteriormente o, incluso, ver la de los niños jugando a ser milicianos en 1936 con los niños haciendo el saludo fascista en la plaza de la Cibeles en 1939.

1965 Plaza de Santa Ana Madrid

1966 Carnaval de Venecia de Strauss

1969 Inauguracion del Parque de la Arganzuela

1969 Scalextric

Aurora Borja. Cruz de Hierro

Autorretrato

Azaña

Barquilleros en Recoletos

Caballeria Republicana Sierra de Guadarrama

Cadáver de Calvo-Sotelo

Cadáver de Calvo-Sotelo

Calle de Alcalá

Cementerios

Carrera de San Jerónimo

Cerveza

Despedida de la División Azul

Franco

Gran Vía. Madrid

Ignacio Ara

Matías Prats y Manolete

Mercadillo García Paredes

Niños del Colegio San Ildefonso

Pegaso

Pegaso

Prision especial de Calzada de Oropesa

Puesto con juguetes

Raquel Meller

Regreso de los Goya a Madrid

Retrato de batalla

 


Possiblement estem tan acostumats a veure periodistes compromesos fins el final amb algunes causes, instruments de la propaganda o soldats armats amb un objectiu que costa de valorar d'una manera diguem-ne moral a Santos Yubero. Suposo que no es pot fer aquesta valoració si partim de la base de que és només un treballador, que se li encarrega una feina i la fa; com un funcionari que serveix a la seva administració hi hagi dictadura, democràcia o el que sigui. És possible que la dreta mès reaccionària se l'hagi fet seu tan sols perque la dictadura franquista va durar molt més que la república. De fet, ara comença a ser reconegut després de l'exposició feta a Madrid el 2010 anomenada "El Madrid de Santos Yubero". Reconec que, fins ara, no el coneixia (havia vist algunes fotos d'ell, això sí) però em costa molt de creure que se'l reclami com a figura històrica madrilenya, reivindicant-la a tort i a dret tots els polítics, quan buscant per internet pràcticament només trobes referències a l'exposició comentada abans. De fet, a la Wikipedia, només en diu això:
"Santos Yubero, fue un fotógrafo nacido en Madrid en 1903 y fallecido en 1994. Trabajó como fotógrafo de prensa para La Nación, ABC, Ya y Diario de Madrid  entre otros.
En 2010 se reunió su obra en una exposición de más de 160 imágenes en la sala Alcalá, 31"
__________________________________________

Posiblemente estamos tan acostumbrados a ver periodistas comprometidos hasta el final con algunas causas, instrumentos de la propaganda o soldados armados con un objetivo que cuesta valorar de una manera digamos moral Santos Yubero. Supongo que no se puede hacer esta valoración si partimos de la base de que es sólo un trabajador, que se le encarga un trabajo y lo hace; como un funcionario que sirve a su administración haya dictadura, democracia o lo que sea. Es posible que la derecha mas reaccionaria se lo haya hecho suyo tan sólo porque la dictadura franquista duró mucho más que la república. De hecho, ahora empieza a ser reconocido después de la exposición hecha en Madrid en 2010 llamada "El Madrid de Santos Yubero". Reconozco que, hasta ahora, no lo conocía (había visto algunas fotos de él, eso sí) pero me cuesta mucho creer que se le reclame como figura histórica madrileña, reivindicandolo a diestro y siniestro todos los políticos, cuando buscando por internet prácticamente sólo encuentras referencias a la exposición comentada antes. De hecho, en la Wikipedia, sólo dice esto:
"Santos Yubero, fué un fotógrafo Nacido en Madrid 1903 y fallecido en 1994. Trabaja como fotógrafo de prensa para La Nación, ABC, Ya y Diario de Madrid entre Otros.
En 2010 se reunió su obra en una exposición de más de 160 imágenes en la sala Alcalá, 31 "

 

































Nota: en aquesta série de "Fotògrafs amb història" no hi faré constar les fonts de les informacions ni de les imatges. Conec bé les normes no escrites de publicacions però, també, he pogut copsar a les meves recerques textos idèntics d'una pàgina a una altra no deixant clar quin és l'orígent de la font. Pel que fa a les imatges, sovint m'he trobat que a una mateixa se li atribueixen diferents autors, dates o localitzacions, per tant, agrairia que si algú hi troba alguna incorrecció m'ho faci saber.

______________________________________

Nota: en esta serie de "Fotógrafos con historia" no haré constar las fuentes de las informaciones ni de las imágenes. Conozco bien las normas no escritas de publicaciones pero, también, he podido captar en mis investigaciones textos idénticos de una página a otra no dejando claro cuál es el origen de la fuente. En cuanto a las imágenes, a menudo me he encontrado que a una misma se le atribuyen diferentes autores, fechas o localizaciones, por tanto, agradecería que si alguien encuentra alguna incorrección me lo haga saber.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada