Aquest bloc no preten sentar càtedra en cap concepte, només vull anar experssant la meva manera de veure les diverses representacions gràfiques, pròpies i alienes. Bàsicament em centraré en la fotografia ja que és del que puc defensar-me millor però hi aniran sortint altres tipus d'opinions (pintura, disseny, còmic...).

M'agradaria molt poder crear discussions constructives ja que, com a no professional de cap tema, puc treure molt de profit de les opinions dels demés (encara que pensin que no en saben prou com per a opinar, excusa que no serveix ja que jo tampoc hi entenc).



_________________________________________________



Este blog no pretende sentar cátedra en ningún concepto, sólo quiero ir expresando mi manera de ver las diversas representaciones gráficas, propias y ajenas. Básicamente me centraré en la fotografía ya que es lo que puedo defenderme mejor pero irán saliendo otros tipos de opiniones (pintura, diseño, cómic ...).

Me gustaría mucho poder crear discusiones constructivas ya que, como no profesional de ningún tema, puedo sacar mucho provecho de las opiniones de los demás (aunque piensen que no saben lo suficiente como para opinar, excusa que no sirve ya que yo tampoco entiendo).


dijous, 3 de febrer del 2011

La Danceuse de 14 ans de René Dégas

De vegades hi ha obres que coneixes de tota la vida i, fins i tot, les has vistes al seu museu d'orígen però que no li has prestat molta atenció. És el cas d'aquesta ballarina, de Dégas, la qual malgrat veure-la en fotos tota la vida i, personalment, al museu d'Orsay (ves a saber si hi era), no m'havia cridat l'atenció.
El 16 de gener es va clausurar l'exposició temporal "Picasso davant Dégas" al Museu Picasso. Hi vaig anar un parell de cops i la ballarina ocupava un lloc protagonista. Al seu nou lloc estel·lar me la vaig poder mirar amb més calma i donant-li la importància que realment, per la història, mereixia.
______________________________________

A veces hay obras que conoces de toda la vida y, incluso, las has visto en su museo de origen pero que no le has prestado mucha atención. Es el caso de esta bailarina, de Dégas, la cual a pesar verla en fotos toda la vida y, personalmente, en el museo de Orsay (vete a saber si estaba), no me había llamado la atención.
El 16 de enero se clausuró la exposición temporal "Picasso ante Dégas"en el Museo Picasso. Fui un par de veces y la bailarina ocupaba un lugar protagonista. En su nuevo puesto estelar me la pude mirar con más calma y dándole la importancia que realmente, por la historia, merecía.




De vegades per a valorar la importància d'una obra el que no s'ha de fer és mirar-la amb els ulls actuals si no fer-ho pensant en el moment a la qual es va fer. Si ens remuntem cap al 1880 trobem que és una esculptura trencadora. Contemporani de Rodin, Dégas mostra una imatge inusual al que és l'esculptura. Fa una ballarina (tema molt recurrent a la seva obra), però no és una obra usual. El primer que crida l'atenció es que està vestida. On s'havia vist una esculptura humana vestida amb roba com si fos de veritat? Només això la fa diferent. Un altre punt és la postura. Normalment es representa a una ballarina fent el que fa normalment: ballar. Aquesta fa una altra cosa molt important i que no es veu: estiraments. Fixeu-vos com estira els braços i les cames, el cos cap enrere... concentració, està a punt de ballar però primer ha de preparar la ment i el cos per a que surti bé. Aporta una proximitat al personatge més gran que el que tindria una figura exercint un pas de ballet. Ara estàs amb ella, compartint aquest moment de tensió abans de l'actuació; altrament seria exercir d'espectador passiu.
______________________________________

A veces para valorar la importancia de una obra lo que no hay que hacer es mirarla con los ojos actuales si no hacerlo pensando en el momento a la que se hizo. Si nos remontamos hacia el 1880 encontramos que es una escultura rompedora. Contemporáneo de Rodin, Dégas muestra una imagen inusual a lo que es la escultura. Hace una bailarina (tema muy recurrente en su obra), pero no es una obra usual. Lo primero que llama la atención es que está vestida. Dónde se había visto una escultura humana vestida con ropa como si fuera de verdad? Sólo eso la hace diferente. Otro punto es la postura. Normalmente se representa a una bailarina haciendo lo que hace normalmente: bailar. Esta hace otra cosa muy importante y que no se ve: estiramientos. Fijaos como estira los brazos y las piernas, el cuerpo hacia atrás ... concentración, está a punto de bailar pero primero debe preparar la mente y el cuerpo para que salga bien. Aporta una proximidad al personaje más grande que el que tendría una figura ejerciendo un paso de ballet. Ahora estás con ella, compartiendo este momento de tensión antes de la actuación, en caso contrario sería ejercer de espectador pasivo.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada